Jag upptäckte att två av mina pannor är helt lösa under en huv! Har legat så sen åtminståne '00, men känner ändå att man borde göra något. Jag har ingen läkt att fästa i här, så hur ska jag gå till väga?
 
  • Två lösa takpannor under en svart huv med en glipa mellan pannorna och huv. Grå arbetshandskar syns i nedre kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
litari litari skrev:
Jag upptäckte att två av mina pannor är helt lösa under en huv! Har legat så sen åtminståne '00, men känner ändå att man borde göra något. Jag har ingen läkt att fästa i här, så hur ska jag gå till väga?
Köp lite svart Tech-7 och limma i sponten på pannorna så kommer som att sitta fin fint..
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
litari litari skrev:
Jag upptäckte att två av mina pannor är helt lösa under en huv! Har legat så sen åtminståne '00, men känner ändå att man borde göra något. Jag har ingen läkt att fästa i här, så hur ska jag gå till väga?
Har dom legat under huven stadigt i 20 år så känns det som att det bästa är att bara skjuta tillbaka dom och hålla koll ?
För att fästa dom korrekt skulle man troligen behöva demontera huven, spika dom i en läkt, sätta läkt om det inte finns, och sen sätta tillbaks huven - kan bli ett stort arbete för något som ju inte verkar vara ett faktiskt problem ?
 
  • Gilla
litari och 2 till
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har dom legat under huven stadigt i 20 år så känns det som att det bästa är att bara skjuta tillbaka dom och hålla koll ?
För att fästa dom korrekt skulle man troligen behöva demontera huven, spika dom i en läkt, sätta läkt om det inte finns, och sen sätta tillbaks huven - kan bli ett stort arbete för något som ju inte verkar vara ett faktiskt problem ?
När jag tog loss en nockpanna bröts spiken av. Av lite olika anledningar så var det i princip omöjligt att få ut. Jag tätade hålet i nockpannan med lite utefog. Pannan har inte flyttat sig en mm på flera år trots flera stormar osv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Nästa panna ligger under, lite asflatslim på dennes övre kant och skjuta in övre pannan så dom limmas ihop. Men har dom legat så länge så ligger dom säker i 20 år till på samma sätt.
 
  • Gilla
litari och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.