Skulle behöva veta hur en offert ska vara utformad optimalt, till privatperson. Läst redan att priserna ska vara presenterade inkl. moms. Har fått en offert där priset står redovisat exkl. moms och det framgår inte om ROT är avdraget eller inte. Ska såklart fråga om ROT men tänkte höra med er här som har erfarenhet hur det brukar eller "ska" vara.

Vad gäller specifikation på själva arbetet - bör man skriva det detaljerat i offerten eller ska man skriva ett separat avtal? Hur detaljerat ska det vara? Uppfattas man som väldigt besvärlig om man vill vara så noggrann som möjligt? Eller, ska man anse företaget oseriöst om de inte vill tillmötesgå en noggrant? Borde ju ligga i deras intresse också OM de är seriösa.
 
Använd Hantverkarformuläret. Fyll i så gott det går. Med summa pengar vid fast pris/budget vid rörligt pris och när arbete ska börja och sluta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A Anders1st skrev:
Använd Hantverkarformuläret. Fyll i så gott det går. Med summa pengar vid fast pris/budget vid rörligt pris och när arbete ska börja och sluta.
Tack för tips, ska kolla det. Ska det inte även finnas klausul vad som händer om företaget inte gör arbetet på utsatt tid? Nu misstänker jag att det kommer dyka upp oförutsedda grejer på vägen, gör det inte i princip alltid det? Samt, det är egentligen inte bråttom att få det klart så, dvs det är inte så blodigt att hålla en tidsplan för tidens skull för mig, men det är ju att ens pengar tickar.

För att öppna upp taket och kolla gammal skada kunde hantverkaren inte ge ens en uppskattning, eftersom det är omöjligt för honom att veta hur det ser ut under, menade han. Jag kan förstå det, håller ju med dessutom, men hur löser man det rent avtalsmässigt? Måste de komma med ett prisförslag ändå, dvs det du benämner som "budget"?

För övriga arbetet med vinden, det som ska göras "inifrån", eller via inspektionslucka, fick jag en totalsumma. Dock utan moms då.
 
BirgitS
E evy.87 skrev:
Ska det inte även finnas klausul vad som händer om företaget inte gör arbetet på utsatt tid?
Man kan lägga till ett förseningsvite per påbörjad vecka i Hantverkarformuläret.
E evy.87 skrev:
Nu misstänker jag att det kommer dyka upp oförutsedda grejer på vägen, gör det inte i princip alltid det?
Nej, men det beror ju på hur mycket okänt det finns.
E evy.87 skrev:
För att öppna upp taket och kolla gammal skada kunde hantverkaren inte ge ens en uppskattning, eftersom det är omöjligt för honom att veta hur det ser ut under, menade han. Jag kan förstå det, håller ju med dessutom, men hur löser man det rent avtalsmässigt?
I avtalet kan man ha timpris för vissa moment.
E evy.87 skrev:
Måste de komma med ett prisförslag ändå, dvs det du benämner som "budget"?
Det lär de vill inte vilja om det är helt okänt.
E evy.87 skrev:
För övriga arbetet med vinden, det som ska göras "inifrån", eller via inspektionslucka, fick jag en totalsumma. Dock utan moms då.
Påtala att det är förbjudet att ge priser som är exkl. moms till privatpersoner.
Likaså behöver du säga till om att det ska vara ROT-avdrag.

Sen bör man skilja på offert och avtal. Offert är företagets förslag och avtal är det man skriver under båda två.
 
  • Gilla
evy.87
  • Laddar…
Ni kan skriva in en procentsats på entreprenadsumman, eller en summa som gäller som vite för varje påbörjad vecka som arbeten inte färdigställts gentemot avtalad tid.

Gällande tillkommande arbeten ska dessa aviseras och prissättas av entreprenören och därefter beställas av dig innan arbetet får påbörjas, närmare beskrivet i Hantverkarformuläret.



Avtala hur arbeten ska specificeras, om inte specifikation inte redovisas blir det inget betalt.



Gällande arbete som ska utföras går det att beskriva i separat dokument, om det är mycket, beskriv så noggrant som möjligt. I Hantverkarformuläret hänvisas till det dokumentet som bilaga, det kan även vara en offert men detaljera så mycket det går.



Tid för färdigställande ska du alltid ha med i avtal, detta går sedan att ändra på skriftligt och godkännas av bägge parter.



Ang. arbeten som är svåra att prissätta bör entreprenören kunna ange ett takpris och sedan redovisa med helt ”öppna böcker” där allt specas.
 
  • Gilla
evy.87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.