Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
För att skydda mot sprickor i berget ich skarven mellan berg och betong?
Typ denna antar jag [länk]
Inte alls. Tänker en 2K Transparent Polyuretanlack. Lättflytande och fyller ut alla mikrosprickor

typ: Rust-Oleum 4900 Polycoat 2K
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte alls. Tänker en 2K Transparent Polyuretanlack. Lättflytande och fyller ut alla mikrosprickor

typ: Rust-Oleum 4900 Polycoat 2K
Bra tips!
 
K
Testa att försegla mindre delar av berget med någon av dina förslagna produkter innan du sätter igång med hela alltihopa? Och kontrollera hur pass tätt det kan tänkas hålla
 
K kniv skrev:
Testa att försegla mindre delar av berget med någon av dina förslagna produkter innan du sätter igång med hela alltihopa? Och kontrollera hur pass tätt det kan tänkas hålla
Ja jag tänkte göra lite småtester. Tyvärr tror jag att det kommer bli helt tätt oavsett produkt vid ett litet test en begränsad tid.
Det svåra är väl vad som händer efter 5 vintrar men berg och mur som ev rör sig lite, is som frostspränger och vatten som ligger på i flera år.
 
frågan är väl hur man vill täta då. Muren kan man ju klä med tätskikt av duk och sen t.ex. mosaik eller något. Skarven mellan betong och berg, Mjukfog/silikon? Det ska väl hålla sig från att spricka och gör du en snygg dränering blir det förhoppningsvis inte så mycket vatten som fryser och lyfter muren?
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
frågan är väl hur man vill täta då. Muren kan man ju klä med tätskikt av duk och sen t.ex. mosaik eller något. Skarven mellan betong och berg, Mjukfog/silikon? Det ska väl hålla sig från att spricka och gör du en snygg dränering blir det förhoppningsvis inte så mycket vatten som fryser och lyfter muren?
Ja precis. Egentligen tror jag att berget kommer hålla tätt. Läcker det nånstans kommer det nog vara överkomligt att täta det.
Muren ska ju gå att göra. Dränerad. Gjuta sulan. Gjuta muren med typ sika i och sedan ge hela mur och sulan en av alla vattentätande behandlingar. Ev murar jag upp muren och sedan bara bruk på muren. Oavsett bör det i va så svårt om jag gör det rätt. Det är skarven som är den knepigaste.

Just nu tänker jag primer + svetsa sånt tätskikt för takläggning. Det skulle jag behöva testa.
 
Tätskikt för tak hade jag skippat. det blir nog inte så nice. Sen hade jag nog försökt gjuta en balja på plintar?

typ så här
Skiss över gjutning av betongbalja med plintar, tät- och ytskikt, isolering, tätningsalternativ samt markering för pump, reningsverk, avlopp och nivåfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tätskikt för tak hade jag skippat. det blir nog inte så nice. Sen hade jag nog försökt gjuta en balja på plintar?

typ så här
[bild]
Stort tack för engagemanget! Ska läsa på lite och fundera. Det hör borde ju gjorts massa gånger i marina miljöer. Nån vet vad som är bästa sättet. Frågan är vara vem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.