C Christine 47 skrev:
Hej Jens
med stort intresse har jag läst dina inlägg om fönsterrenovering. Jag bor i södra Sverige i ett 1800 tal trähus. vilket jag köpte 2016. Mina fönster är i renoveringsbehov, för att dem delvis är i hopp klistrat och kittet börja lossna. Jag har anlitad en hobby fönsterrenovering person och hon sa att renoveringen av ett fönster 6bågar skulle kosta 13000 exkl. resekostnader och montering. Hon gjorde ett fint jobb. Men jag fick räkningen gick det på 25000. Låter det rimligt? Med tanke att jag har 19 fönster kommer det att kosta mig! Nu undrar jag om du kanske kan rekommendera någon i södra Sverige som har samma filosofie om ditt yrke som du? Mina fönster glas är mundblåsta och jag verkligen angelägen att renovera dem. (för att jag anser de är huset själ) Men samtidigt måste jag kunna ha råd med det.
Låter inte helt orimligt, tidsmässigt. I senaste Allt Om Trädgård var det en artikel om Erika Åbergs orangeri. Det tog 28 effektva arbetstimmar att grundligt renovera ett stort fönster med fyra bågar, inklusive karm. Exklusive snickarens jobb att byta ut ruttet trä.

Så typ sju timmar per båge, gånger en rimlig timlön för en duktig hantverkare, plus material.

Det är däremot inte rimligt att kostnaden springer iväg så mycket när man fått en ungefärlig prisuppgift.
 
Redigerat:
Jag har gamla fönster i mitt hus trähus från 30-talet och fick för fem år sen ett pris på 1500 kr inkl oms per båge, för arbete och material. Dock ej extra glas om något går sönder. Om något trä behövde bytas ut pga röta gick det på löpande för arbete och material.

Efter lite räknande kom jag fram till att det inte var lönt att renovera, utan jag har själv målat och lagat de bågar som var sämst och så kommer jag byta fönster istället under de kommande åren.

I ditt fall, om du vill behålla de gamla fönsterna i så kostar det tyvärr.
 
S Staffan-N skrev:
Låter inte helt orimligt, tidsmässigt. I senaste Allt Om Trädgård var det en artikel om Erika Åbergs orangeri. Det tog 28 effektva arbetstimmar att grundligt renovera ett stort fönster med fyra bågar, inklusive karm. Exklusive snickarens jobb att byta ut ruttet trä.

Så typ sju timmar per båge, gånger en rimlig timlön för en duktig hantverkare, plus material.

Det är däremot inte rimligt att kostnaden springer iväg så mycket när man fått en ungefärlig prisuppgift.
Jag förstår. För förtydligande handlade sig om 3 yttrebågar som behövde mer renovering samt 3 inrebågar som behövdes bara slipa och måla om. Som icke kunnig förstår jag inte varför alla bågar gick på samma pris. av 2325 per båge samt att dem ställde i räkning 22 timmar i arbetstid för att demontera och montera in fönstret. Är detta normalt? Milersättning/bensin och restid förstår jag men ska dem ha då samma timlön? Tacksam för alla upplysningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.