Hej!

Jag har ett garage med papptak som HAFT ett läckage tidigare, förra ägaren tog dit takfirma som lappade ihop hålet. Dessvärre så gjordes inget åt innertaket mer än att det öppnades upp ett hål för att vatten skulle rinna ut och torka upp. Besiktningsmannen mätte att det var torrt och sa med en klackspark "det är bara att riva ner och sätta upp nytt".

Nu är detta projekt näst på tur, jag har noll kunskap på detta området och ingen bekant som kan något. Däremot har jag en väldans nyfikenhet och envishet, blandad med en viss nervositet.

Ska jag riva ut det som ser helt och friskt ut eller bara det som är synligt skadat? Dvs allt innertak eller bara en liten del?
Hur gör jag med plasten mellan gipsskivorna och isoleringen? Behöver den nya svetsas ihop med den gamla om jag inte river allt?
Vad heter plasten jag då behöver köpa?
Vilken isolering ska jag köpa?
Vad ska jag hålla utkik efter under rivningen eller tänka på när jag sätter upp nytt?

Glömde syftet med projektet:
Minska doften av ”garage” som sambon säger sig känna, samt göra att det ser snyggare ut. Fortfarande främst förvaring och lite verkstad.
 
Redigerat:
I Igelknorr skrev:
Hej!

Jag har ett garage med papptak som HAFT ett läckage tidigare, förra ägaren tog dit takfirma som lappade ihop hålet. Dessvärre så gjordes inget åt innertaket mer än att det öppnades upp ett hål för att vatten skulle rinna ut och torka upp. Besiktningsmannen mätte att det var torrt och sa med en klackspark "det är bara att riva ner och sätta upp nytt".

Nu är detta projekt näst på tur, jag har noll kunskap på detta området och ingen bekant som kan något. Däremot har jag en väldans nyfikenhet och envishet, blandad med en viss nervositet.

Ska jag riva ut det som ser helt och friskt ut eller bara det som är synligt skadat? Dvs allt innertak eller bara en liten del?
Hur gör jag med plasten mellan gipsskivorna och isoleringen? Behöver den nya svetsas ihop med den gamla om jag inte river allt?
Vad heter plasten jag då behöver köpa?
Vilken isolering ska jag köpa?
Vad ska jag hålla utkik efter under rivningen eller tänka på när jag sätter upp nytt?

Glömde syftet med projektet:
Minska doften av ”garage” som sambon säger sig känna, samt göra att det ser snyggare ut. Fortfarande främst förvaring och lite verkstad.
Mitt garage doftar olika hela tiden.
Ibland bensin, (snöslunga, motorsåg, gräsklippare etc)
Ibland lösningsmedel (rengöring penslar etc)
Ibland båt (förvaring båtens alla sittdynor)
Ibland läsk (förvaring alla pantflaskor/burkar)
Ibland helt oidentifierbara dofter.

Så för doftens skull hade JAG inte gjort nåt.
Är du för övrigt säker på att det är den gamla läckan som ”doftar”?

Ska det bara se snyggare ut så är det väl bara å sätta upp en skiva, spackla å måla.

Att riva ut det som ser bra ut å inte blev påverkat av läckaget är overkill imho.
 
  • Gilla
Joel.lundahl8 och 2 till
  • Laddar…
D
Gör så lite som möjligt.

Svårt att ge råd när vi inget känner om konstruktionen. Jag hade gjort så här: rivit försiktigt ut det skadade. Ofta finns en märkning på ångspärren, köpt motsvarande. Frågat tillverkaren om det inte finns samma idag. Samma med isolering, sätt tillbaka motsvarande som sitter där (om den ens behöver bytas ut, kanske är fräsch).

Plasten tejpas typiskt med för därför avsedd tejp. Fråga när du köper plasten så får du rätt rulle.
 
  • Gilla
Igelknorr
  • Laddar…
Tack för era svar, det stärker mig att påbörja projektet utan att vara orolig. Jag börjar riva lite och ser hur det går. Om det går åt pipsvängen så efterfrågar jag mer hjälp.
Jag tycker att det doftar som garage brukar dofta, men mitt luktsinne är uselt. Jag litar bara på min andra hälft :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.