Vinet uppdrucket och vi har en plan!🍷
Grannen tar in offerter.
Han får välja mur eftersom den står på hans sida och det är han som kommer se den.
Vi delar 50/50.
När vi är klara så skriver vi ett nytt avtal om delat underhållsansvar.

På baksidan är tomterna i jämnhöjd så det kan vara så att hans är sänkt också. Men det spelar kvitta.
Vi hjälps åt och alla är nöjda!

Tack för er input!
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 18 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Vinet uppdrucket och vi har en plan!🍷
Grannen tar in offerter.
Han får välja mur eftersom den står på hans sida och det är han som kommer se den.
Vi delar 50/50.
När vi är klara så skriver vi ett nytt avtal om delat underhållsansvar.

På baksidan är tomterna i jämnhöjd så det kan vara så att hans är sänkt också. Men det spelar kvitta.
Vi hjälps åt och alla är nöjda!

Tack för er input!
Kungligt!
 
Snyggt! Ypperlig lösning!

Min grannes hus ligger högre. När mitt skulle byggas bjöd jag granne på lunch på en trevlig sommarrestaurang. Frågade om det var OK om jag la 70 cm mur på min sida. Det innebar att vi bägge slapp slänt och att marken kunde utnyttjas bättre på bägge sidor. Jag bekostade muren (marginell kostnad vid husbygget).

Grannes hus såldes.

Ny granne ville bygga Attefallshus i tomtgräns -dikt intill min carport. Ok från min sida.

Viss skada uppstod på mur och mitt förråd vid bygget. Granne stod för denna kostnad.

Samtidigt tog granne ner en syrenbuske som hindrade min kvällssol och jag tog bort ett taggigt otrevligt träd som hindrade grannes sjöutsikt från dennes sovrum.

Alla nöjda och glada.

Många trådar härinne handlar om osämja grannar emellan - få trådar handlar om att grannar kommer överens.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Vinet uppdrucket och vi har en plan!🍷
Grannen tar in offerter.
Han får välja mur eftersom den står på hans sida och det är han som kommer se den.
Vi delar 50/50.
När vi är klara så skriver vi ett nytt avtal om delat underhållsansvar.

På baksidan är tomterna i jämnhöjd så det kan vara så att hans är sänkt också. Men det spelar kvitta.
Vi hjälps åt och alla är nöjda!

Tack för er input!
Kul för er, om än lite kontroversiellt.

Vi jobbar normalt inte så på detta forum annars. Vi undviker helst att prata med grannar. Föredrar att istället bara spekulera om hur grannen tänker låter ev kontakt skötas av polis eller jurist ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Kul för er, om än lite kontroversiellt.

Vi jobbar normalt inte så på detta forum annars. Vi undviker helst att prata med grannar. Föredrar att istället bara spekulera om hur grannen tänker låter ev kontakt skötas av polis eller jurist ;)
Gärna mixat med lite passivt aggressivt beteende, ryktesspridning i grannskapet, vid tillfälle allmänfarlig skadegörelse och civil olydnad.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Henrik Vamos skrev:
Vinet uppdrucket och vi har en plan!🍷
Grannen tar in offerter.
Han får välja mur eftersom den står på hans sida och det är han som kommer se den.
Vi delar 50/50.
När vi är klara så skriver vi ett nytt avtal om delat underhållsansvar.

På baksidan är tomterna i jämnhöjd så det kan vara så att hans är sänkt också. Men det spelar kvitta.
Vi hjälps åt och alla är nöjda!

Tack för er input!
Grattis till en god grannrelation!

Eftersom detta är juridikforum kan man ju fundera lite på juridiken kring vad ni har kommit överens om. Det spelar ju roll för framtida ägare av era fastigheter även om det inte spelar roll för er.

Det verkar som att ni tänker samäga muren, d v s införskaffa den och uppföra den tillsammans. Då gäller gamla samägandelagen i er relation kring murens ägande - den säger typ att ni kommer överens om vad ni vill göra med muren framgent. Rätt självklart. Du kan sälja din äganderättsandel av muren och det kan även grannen.

Notera att eftersom muren står på grannens fastighet så är den inte en del av din fastighet som ett fastighetstillbehör om ni inte skriver ett servitut kring det. Det betyder att när du säljer din fastighet en dag så kan det vara klokt att göra klart före försäljningen att du också säljer din lösa egendom andel i den samägda muren på grannens fastighet.

Andra lösningar ni kan fundera över är att grannen eller du helt äger muren. Om grannen helt äger muren blir den en del av dennes fastighet som ett fastighetstillbehör. Därmed följer muren med fastigheten när grannen en dag säljer den. Jag tycker det verkar vara den enklare lösningen jämfört med ovan.

Om istället du äger hela muren och ni skriver ett avtalsservitut så att din fastighet får härskande rätt att ha muren på grannens tjänande fastighet så blir den istället ett fastighetstillbehör till din fastighet. D v s när du säljer din fastighet så följer muren automatiskt med vid försäljningen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller helt med om detta.

Men inte om detta
En lämplig början är väl att prata med grannen om hen har någon tanke på sina slipers?
🤔
 
Claes Sörmland
En sidogrej: Påminner om att det också krävs bygglov för att uppföra den nya muren. Att riva den gamla muren kräver lyckligtvis inte rivningslov.
 
  • Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Nissens
E ErlingN skrev:
En lämplig början är väl att prata med grannen om hen har någon tanke på sina slipers?
🤔
Eller vems de nu är. Men det är väl bra att diskutera först, absolut! 😊
 
  • Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sidogrej: Påminner om att det också krävs bygglov för att uppföra den nya muren. Att riva den gamla muren kräver lyckligtvis inte rivningslov.
Tack!😊🙏
Det hade vi faktiskt inte tänkt på.
Ska ta detta med grannen också!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grattis till en god grannrelation!

Eftersom detta är juridikforum kan man ju fundera lite på juridiken kring vad ni har kommit överens om. Det spelar ju roll för framtida ägare av era fastigheter även om det inte spelar roll för er.

Det verkar som att ni tänker samäga muren, d v s införskaffa den och uppföra den tillsammans. Då gäller gamla samägandelagen i er relation kring murens ägande - den säger typ att ni kommer överens om vad ni vill göra med muren framgent. Rätt självklart. Du kan sälja din äganderättsandel av muren och det kan även grannen.

Notera att eftersom muren står på grannens fastighet så är den inte en del av din fastighet som ett fastighetstillbehör om ni inte skriver ett servitut kring det. Det betyder att när du säljer din fastighet en dag så kan det vara klokt att göra klart före försäljningen att du också säljer din lösa egendom andel i den samägda muren på grannens fastighet.

Andra lösningar ni kan fundera över är att grannen eller du helt äger muren. Om grannen helt äger muren blir den en del av dennes fastighet som ett fastighetstillbehör. Därmed följer muren med fastigheten när grannen en dag säljer den. Jag tycker det verkar vara den enklare lösningen jämfört med ovan.

Om istället du äger hela muren och ni skriver ett avtalsservitut så att din fastighet får härskande rätt att ha muren på grannens tjänande fastighet så blir den istället ett fastighetstillbehör till din fastighet. D v s när du säljer din fastighet så följer muren automatiskt med vid försäljningen.
Tack Claes!🙏
Otroligt bra information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.