hej

Skall koppla in brighthandle på mina två toalet dörrar. d.v.s. dra fram 12V till låscylindern.
Står på tillverkarens sida att detta kan låssmeden enkellt göra som han drar fram 12v till kodlås, men hur går man tillväga då?
 
Enkelt och enkelt.

Har sett det göras (och provat själv). Man har för det första speciella dörrövergångar. 2 små dosor med en kort sladd mellan. De monteras på dörren resp dörrkarmen oftast i övre högra hörnet. MEN sedan skall man få ned tråden inne i dörren från övre hörnet ned till där låset sitter. Jag såg att låssmeden hade en borr på kanske 8mm som var ca 1,5 m lång. Var man handlar en sådan borr har jag ingen aning om.

När jag installerade larm i vårt förra hus så ville jag ha avkännare i 7 tillhållarlåset. Jag tillverkade en dylik borr genom att kapa ett buskstöd av grön metalltråd längsta modellen, sedan filade jag till en borrliknande spets på den. Och började borra på diagonalen ca 1,5 meter genom innanmätet på vår ytterdörr. Det mesta gick genom isolering, lätt. Men när jag skulle genom ramen på dörren i övre hörnet så tog det nog 2 timmar att borra genom ca 100mm trä. Och det bolmade några gånger så mycket om hålet att jag vågade inte annat än att sitta brandvakt ytterligare ett par timmar efter borrningen. Inget jag rekomenderar, skulle aldrig göra om det. Borren snarare brände sig igenom än borrade.
 
Långborr är nått man hyffsat lätt kan tillverka själv, En rundstav på 6-8 mm samt ett vanligt hss-borr samt en svets.
Finns även långborr i varianter där man skruvar ihop några delar.

I ditt fall när du kostar på dig Brighthandle så har du uppenbarligen krav på hur det ser ut. En utanpålåggande karmöverföring är inte snyggt i ditt fall. Utan Du skall helt klart ha en infäld karmöverföring. Så mitt tips är att kontakta en låssmed som får komma och borra igenom dörren samt fälla in en karmöverföring. Ska Inte ta mer än max 1h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.