Hemmakatten skrev:
Vågar man säga att man har en 14" som sätts på sådar varannan vecka eller så...... :)
8) Javisst, om man är modig. ;) ;D
 
Hemmakatten:
Självklart vågar man!
Jag kommer inte ha någon tv-mottagare i huset, projjen kommer endast användas till film och dataspel.
Finns så mycket annat att göra än kolla på meningslösa tv-program och reklamavbrott!
 
Jag provade just att ställa mig drygt 6 meter från TVn (42"). Helt hopplöst. Man kan lika gärna ha radion på istället. Upplevelsen av stor bild är förstås helt bortblåst och några detaljer i bilden ser man inte heller.

Jag sitter normalt på cirka 3meters håll och det tycker jag är perfekt. Med 4 meter till TVn skulle jag vilja ha en 50".

I det senaste numret av Ljud & Bild finns en avståndsguide med verklighetsförankring.

Vi borde också kunna enas om att tumregeln med att dölja TVn med knytnäven inte funkar på breda TV-apparater.
 
För bästa upplevelse bör man ha c:a 28-32 graders tittvinkel på bioduk/tv då fyller den hela synfältet. Körde på detta på bioduken och det är perfekt. Dock tvivlar jag på att någon vill sitta 80 cm från en 32" TV :D

Kör själv på c:a 3 meter till 37" och finner det lagom.

Ser lite mer naturligt ut när man har en 100" duk ;)
 
v-g skrev:
För bästa upplevelse bör man ha c:a 28-32 graders tittvinkel på bioduk/tv då fyller den hela synfältet. Körde på detta på bioduken och det är perfekt. Dock tvivlar jag på att någon vill sitta 80 cm från en 32" TV :D

Kör själv på c:a 3 meter till 37" och finner det lagom.

Ser lite mer naturligt ut när man har en 100" duk ;)
Men det räcker inte att beakta tittvinkeln - du måste även fundera över vilken upplösning bildmaterial/TV har för att hitta rätt avstånd.
 
Vi har 5 meter till vår 50'' och det är precis lagom...
 
Amy skrev:
Vi har 5 meter till vår 50'' och det är precis lagom...
Samma här kanske bara 4.5m, men med HD-material skulle jag vilja sitta närmre. För tillfället när jag renoverar har TV:n flyttats och jag sitter nu 3 meter ifrån. Det blir lite för dålig bild på boxern, men funkar fint med HD. :)
7 Meter på 42" är alldeles för långt om man har några som helst ambitioner att koncentrerat kunna titta på tv en stund.
 
Närgränsen för 1080p på en 42" ligger på cirka 1,5 meter i praktiken. På kortare avstånd börjar man se pixlar och på längre avstånd är det ögat som är begränsningen (iaf för normalseende människor).
 
Så här säger de flesta resande säljarna på tv-tillverkarna: 1 dm per tum, alltså en 32" ca 3,2m, en 37" ca 3.7m osv, detta gäller vid normal tv-signal(Boxer, Viasat etc), har du en HD-sändning via Canal Digital eller en blueray spelare med 1080p så är det bara att sitta på det avstånd som känns behagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.