Vi har köpt ett hus från 1945, där det i vardagsrummet finns parkettgolv, som med tanke på sin ålder är i helt fantastiskt skick - inga egentliga skador etc, bara åldrat, gulnat, och får man förmoda, med 80 års smuts.

Var inne på att slipa och lacka på nytt, men samtidigt så känns det som att skicket är såpass bra att bara rengöring, polering/bonande etc kanske skulle räcka.

Någon som har erfaren och kunskap av att fräscha upp gammal parkett?
 
  • Vardagsrum från 1945 med fiskbensparkett i bra skick, ett soffbord på en matta med en soffa och fåtölj, stora fönster med ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att det är slipat någongång.
Det är lite mörkare vid golvlisten ser jag.
Kolla på golvlisterna om du ser några skador, som ett streck kanske 1cm ovanför golvet, kolla i hörnen också.

Är det lackat med en skapligt modern lack så kanske det går att gå över med 100-120korn på en typ golvpoleringsmaskin sen lägga på ett lager ny lack.

Tror att Bona har ett system för det, men det är kanske bara för deras produkter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Väldigt observant! Ska kolla det! Jag tänker att det r värt att prova lite alternativ på någon del av golvet.
 
Bästa vore ju om du kunde ta reda på vilken lack som används, tidigare ägare?

Man har slipat nåt enda golv så man vet lite vad man ska kolla efter 🙂

Sen som alltid så kan man få väldigt bra support från tex Bonas tekniska support (skriver Bona då jag aldrig lackat ett golv med annan lack under de knappt 20år jag slipat golv 😄 så jag är väl lite partisk )
 
  • Gilla
Richard Rönnbäck
  • Laddar…
nino nino skrev:
Bästa vore ju om du kunde ta reda på vilken lack som används, tidigare ägare?

Man har slipat nåt enda golv så man vet lite vad man ska kolla efter 🙂

Sen som alltid så kan man få väldigt bra support från tex Bonas tekniska support (skriver Bona då jag aldrig lackat ett golv med annan lack under de knappt 20år jag slipat golv 😄 så jag är väl lite partisk )
Tidigare ägaren till huset är en 100-årig dam, vars make är avliden sedan decennier, så att få reda på lacktyp den vägen är nog omöjligt.

Jag tänker att jag kanske kontakta Bona för råd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej då är det nog svårt ja...
Ingen pärm med kvitton som dom lämnat dör det skulle gå att se vem som slipat?
Sen beror det ju på var du bor, här hemma så skulle jag kunna kolla upp vem som slipat vilket golv då det inte finns så många att välja på 🙂
 
Av tapeter och några heltäckningsmattor i andra rummen så kan jag tänka mig att det renoverades ngn gång på tidigt 70-tal, men det är ju i så fall 50 år sen, så de som ev kan tänkas ha gjort det har nog lämnat in eller glömt vid det här laget.

Det är ju som det alltid är med gamla hus, att man får gissa sig till en massa saker
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag skulle inte lägga tid på slipning eller omlackering. Behåll den som den är och njut. Börjar man riva och renovera så snart står du på en modern "parkett" som har inget gemensamt med den snygga träparkett du har just nu. Skulle testa att vaxa på gammalt vis med någon lämplig medel .....
 
G gaia skrev:
Jag skulle inte lägga tid på slipning eller omlackering. Behåll den som den är och njut. Börjar man riva och renovera så snart står du på en modern "parkett" som har inget gemensamt med den snygga träparkett du har just nu. Skulle testa att vaxa på gammalt vis med någon lämplig medel .....
Ja det är lite så jag själv lutar åt. Det finns alltid en risk när man börjar rota i gamla grejer, och jag tycker att den borde kunna bli typ 85% bra, så vetefan om det är värt tid, pengar, slit etc för att få de sista 15%
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.