Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus, och tomten se ut som en krigszon. Inte nog med att bygget självklart rivit upp hela tomten (som är en avstyckad trädgård), men vi har dessutom lagt ner jordvärme, så det finns inte ett strå kvar någonstans. Till våren är det alltså dags att anlägga trädgård och uteplats!

Vi bor i utkanten av Malmö (Vintrie/Bunkeflo) och jorden är nog ganska så lerig, och inte minst kalkrik. Den yta som ska bli gräsmatta uppgår nog till ca 300m2. Vi har små barn och vill absolut lägga ut gräs på rulle för snabbare resultat. Vi fick 15.000 i bröllopspresent till att anlägga gräsmatta för - och nu försöker vi få en ungefärlig uppskattning av hur vi ska gå tillväga och vad kalaset kan komma att kosta, inkl. underarbete, jord/sand som ska läggas under gräset etc?
 
Rullade på "storrulle" i stockholmstrakten i våras då är rullarna 0,6x33m och väger ca 200kg. Vi gjorde i ordning med matjord och planade till. Sen kom dom och levrerade gräsmattan och rullade ut den på en förmiddag. Kostade ca 45kr/kvm. Dessa tål att "lekas på" betydligt titgare än smårulle som man gör själv. Kolla på Mälarturfs hemsida så ser du vad vi gjorde.

Rulla själv rullar kostar mellan 17-30kr/kvm men det är ett riktigt hästjobb att göra!

Underarbetet så får du väl räkna med 2000-3500/kubik jord och sen ca 450-750kr/timme att leja bort om någon ska gräva ut den med maskin och plana till.

finns antagligen billigare och tidigare på året nere i Skåne
 
ok, tack för svar! vad kostar egentligen jord? och bör man inte ha ngn sandblandad "gräsmattejord" för att dränera lite bättre, särskilt när det är ren "åkerjord" under?
 
Vi sådde vår gräsmatta på 70 cm matjord (åker)

En bonde luckrade upp tomten för 200 spänn och sedan plattade jag och jämnade till allt med min SUV. Jag band fast en 2,5 meters aluminium stege efter bilen och på den la jag 300 kg ballast (plus frugan för att jag skulle få till fallet). Efter det krattade jag upp 0,5 cm som gräsfröna kunde gro i. Vi sådde i juli så det gick nog en 40 kbm vatten plus cirka 8 10 kgs säckar med gödsel.

Ca 600 kvm - kostnad ca 5000 spänn exkl vatten (grannars misstänksamhet om det stod rätt til i skallen på oss ej inräknad)
 
skogstomten skrev:
Rullade på "storrulle" i stockholmstrakten i våras då är rullarna 0,6x33m och väger ca 200kg. Vi gjorde i ordning med matjord och planade till. Sen kom dom och levrerade gräsmattan och rullade ut den på en förmiddag. Kostade ca 45kr/kvm. Dessa tål att "lekas på" betydligt titgare än smårulle som man gör själv. Kolla på Mälarturfs hemsida så ser du vad vi gjorde.

Rulla själv rullar kostar mellan 17-30kr/kvm men det är ett riktigt hästjobb att göra!

Underarbetet så får du väl räkna med 2000-3500/kubik jord och sen ca 450-750kr/timme att leja bort om någon ska gräva ut den med maskin och plana till.

finns antagligen billigare och tidigare på året nere i Skåne


Hej

En liten fråga 2000-3500kubik jord??? menar du matjord? för i så fall om de lägger ut så mycket matjord så lär de höja tomten med några meter om det handlar om 300kvm.

Vi sådde i våras ca 650kvm gräs där la vi ett 10-15cm lager med matjord det gick åt ca 60-70 kubik.

//Micke
 
Vi lade på ca 100m3 jord på vår gräsmatta på 700m2. Den stora kostnaden är för att få jorden utlagd med maskin. Vi handskyfflade 10m3 en lördagskväll.
Sedan tar det tid att välta och därefter så och välta igen men nu med färdig gräsmatta är det värt slitet.
Underarbetet är det som tar tid och är lika oavsett om man sår själv eller köper färdigt.
Grannarna med många barn har sått och det går att hålla barnen borta under de första veckorna så att gräset ska börja växa
 
Sorry saknade en liten del 2000-3500kr/kbm ska det vara alltså en prisangivelse!
 
skogstomten skrev:
Sorry saknade en liten del 2000-3500kr/kbm ska det vara alltså en prisangivelse!
Låter lite dyrt om det går åt ca 100kbm.. 200 000-350 000 för matjord :D
 
200-300 kr per kubik matjord känns mer korrekt... :)
 
Nä nu blev det tokigt igen! Priset är per lastbilslass om jag inte minns fel igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.