Har tidigare använt DANA LIM Glasmästarkitt, men funderar på att blanda eget kitt på kokt linolja. Planen är att använda Selders grundolja som är en raffinerad linolja som i huvudsak består av de torkande fettsyrorna linolsyra och linolensyra. Tanken är att få ett snabbtorkande kitt som inte behöver flera veckor bara för att ytan ska bli torr. Frågan är om det finns någon nackdel med detta? Jag kan inte komma på någon.
 
Dana 683 är ju ett jättebra, billigt och lättarbetat kitt, vad får dej att tro att du kan göra ett bättre själv?
 
F Fiskaren skrev:
Tanken är att få ett snabbtorkande kitt som inte behöver flera veckor bara för att ytan ska bli torr.
 
Välj då det kitt som Riksantikvarieämbetet rekomenderar, det är lite fastare och går att måla över direkt.
 
F Fiskaren skrev:
Frågan är om det finns någon nackdel med detta? Jag kan inte komma på någon.
Skulle inte kostnaden och tidsåtgången kunna vara två nackdelar?
 
Har gjort så vid tidigare kittningar och tycker det är svårt att måla så försiktigt att man inte sabbar kittningen. Har även upplevt att färgen skrynklar sig, men det är nog bara en följd av att jag målat för tjockt för att jag inte vågat trycka ut färgen ordentligt.
 
F fribygg skrev:
Skulle inte kostnaden och tidsåtgången kunna vara två nackdelar?
Kostnaden skulle nog bli ungefär densamma, men visst innebär det ett merarbete.
 
Microkatten
F Fiskaren skrev:
Har gjort så vid tidigare kittningar och tycker det är svårt att måla så försiktigt att man inte sabbar kittningen. Har även upplevt att färgen skrynklar sig, men det är nog bara en följd av att jag målat för tjockt för att jag inte vågat trycka ut färgen ordentligt.
Du målar, antar jag, med linoljefärg? Jag använder också Dana linoljekitt och har inte känt att det är ett problem att måla över nykittat. Har du haft för styv pensel? För tjock färg? För mycket färg? För mycket olja i kittet?
 
F Fiskaren skrev:
Har gjort så vid tidigare kittningar och tycker det är svårt att måla så försiktigt att man inte sabbar kittningen.
Det handlar nog om övning och tillgång till vettiga penslar.

Målar du med oförtunnad färg i första strykningen?
 
T
F Fiskaren skrev:
Har tidigare använt DANA LIM Glasmästarkitt, men funderar på att blanda eget kitt på kokt linolja. Planen är att använda Selders grundolja som är en raffinerad linolja som i huvudsak består av de torkande fettsyrorna linolsyra och linolensyra. Tanken är att få ett snabbtorkande kitt som inte behöver flera veckor bara för att ytan ska bli torr. Frågan är om det finns någon nackdel med detta? Jag kan inte komma på någon.
Jag ställer mig lite frågande till att kittet ska torka...? Tanken är snarare att kittet ska vara mjukt och flexibelt så länge som möjligt.

Traditionellt blandades kitt av krita och rå linolja så att använda kokt olja känns fel.

Om du upplever problem med att måla över kittet med linoljefärg så kan det nog snarare vara för lite krita i blandningen.

Kittet ska vara så "torrt" att du behöver mjuka upp det genom knådning i handen för att det ska bara lätt att lägga på innan du, med kittkniv, formar det mot glas/fals.
Sen kan du måla på det i princip direkt om du kör linoljefärg.

Glöm inte att schellackera falsen så att inte oljan sugs ur kittet in i träet och torkar ur kittet.
 
T Testarn skrev:
Jag ställer mig lite frågande till att kittet ska torka...? Tanken är snarare att kittet ska vara mjukt och flexibelt så länge som möjligt.
Det gör jag också! Men jag ser det ändå som oundvikligt. Det må ta 10 år eller mer, men jag gissar att det kommer torka förr eller senare. Eller kommer det fortfarande vara mjukt om du sköter dina fönster perfekt och målar om dem var femte år? Skulle förresten en risk med kokt linolja kuna vara att det torkar för snabbt och spricker? Hm, det är nog bara att testa och se.

När det gäller målning på nykittat så går det nog bra med lite utspädd färg, en bra pensel, en lätt hand och lite övning. Bara jag som har lite dålig erfarenhet av det. Förutom skrynklig färg har jag även råkat ut för att det bildas som en luftbubbla under färgen och att den släpper i hela bitar med tiden. Har för det mesta målat med Ottossons, men har nyligen bytt till Selder som jag tycker har en bra och intressant filosofi när det gäller linoljeprodukter.
 
T
F Fiskaren skrev:
Det gör jag också! Men jag ser det ändå som oundvikligt. Det må ta 10 år eller mer, men jag gissar att det kommer torka förr eller senare. Eller kommer det fortfarande vara mjukt om du sköter dina fönster perfekt och målar om dem var femte år? Skulle förresten en risk med kokt linolja kuna vara att det torkar för snabbt och spricker? Hm, det är nog bara att testa och se.

När det gäller målning på nykittat så går det nog bra med lite utspädd färg, en bra pensel, en lätt hand och lite övning. Bara jag som har lite dålig erfarenhet av det. Förutom skrynklig färg har jag även råkat ut för att det bildas som en luftbubbla under färgen och att den släpper i hela bitar med tiden. Har för det mesta målat med Ottossons, men har nyligen bytt till Selder som jag tycker har en bra och intressant filosofi när det gäller linoljeprodukter.
Det som är "risken" med kitt som torkar är att det släpper från glaset och då bildas en "tratt" på nedre falsen som samlar vatten som sen orsakar röta...

Om du har ett kitt med rätt konsistens så är det inga problem att lägga en tunn första strykning som går ut någon millimeter på glaset och sen en till något tjockare strykning.
Särskilt med Selders färg, om den är gjord som när han hade Kulturhantverkarna. (Innan de sålde till Claessons...)
 
Det har visat sig att Ottossons färg inte fungerar på Dana fönsterkitt. En kamrat som är fönsterhantverkare har åkt på dyra garantiarbeten på grund av det. Ottossons och Dana skyller på varandra och ingen lösning är i sikte.
Hans okvalificerade gissning är att Ottossons färg innehåller mer pigment än andras och därför suger oljan ur Danas kitt som är ganska oljigt och så lossnar både färg och kitt.

Min uppfattning är att fönsterkitt inte får vara för snabbtorkande. Då spricker det loss efter något år.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Ja just, det har jag nog läst i Byggnadsvårdsföreningens tidskrift för ett par år sedan.

Planen är i alla fall att använda DANA LIM Glasmästarkitt på alla fönster utom ett där det får bli en hemmablandning som ett litet experiment. Färgen blir Selders linoljefärg. Får återkoppla i den här tråden om ett par år...
 
H heimlaga skrev:
Det har visat sig att Ottossons färg inte fungerar på Dana fönsterkitt. En kamrat som är fönsterhantverkare har åkt på dyra garantiarbeten på grund av det. Ottossons och Dana skyller på varandra och ingen lösning är i sikte.
Hans okvalificerade gissning är att Ottossons färg innehåller mer pigment än andras och därför suger oljan ur Danas kitt som är ganska oljigt och så lossnar både färg och kitt.

Min uppfattning är att fönsterkitt inte får vara för snabbtorkande. Då spricker det loss efter något år.
Hm, intressant men oroande då jag använder precis den kombinationen...🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.