Det är i grunden en rörpool som är inbyggd i komposit. Behöver lite råd här till underlaget.

Har grävt ett hål på ca 10cm, eftersom altanen redan är 130cm hög som ska byggas ut runt poolen så finns det ingen anledning att gräva djupare. Underlaget är jord blandat med 30% sten av olika storlekar.

Alternativ 1, lägga markduk sedan lägga 5cm stenmjöl. lägga ut betongplattor 35x35 5cm höga under alla 15 benen som bär poolen. Sedan lägga ytterligare 5cm stenmjöl så allt blir jämt och fint. Kommer självklart använda markvibrator för att packa stenmjölet. Sedan 3st presseningar som är för pooler. (Har det hemma, annars hade jag inte gjort så.. )
Sedan avslutningsvis rulla ut en nålfiltsmatta och sedan bygga upp polen på den.


Alternativ 2. Göra exakt likadant fast istället för dem att lägga ytterligare 5cm stenmjöl så lägger jag 5cm cellplast. Nu är frågan?

Vilket alternativ hade ni gått på?


obs
Laddar upp en bild på poolen. Nu är den nermonterad då tidigare underlag inte var jämt.
 
  • En nermonterad rörpool inbyggd i komposit, omgiven av plastpresenningar och byggmaterial, förberedd för att byggas in i en altan i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har gjort liknande. Avslutade med 30mm xps av hög tryck tålighet och sen konstgräs av billig sort från bauhaus. Viktigt att inte ha sån med knottror på undersidan, de lär kännas igenom. Just xps vet jag inte om själva isolerförmågan är superviktigt men det är skönt att botten sviktar något när man hoppar ner, så det inte känns som sten. Mattan får jag för mig minskar risken att det blir märken efter hälar när man landar hårt, sprider ut kraften lite. Vanlig cellplast tror jag hade varit ganska kass, hade blivit en puckelpist efter en sommars pool hoppande. Tror vår var 300 i bärighet jämfört med standard 80
 
Håller med föregående - xps 300, vi körde 50mm och det funkar lika bra nu som när vi byggde för flera år sedan.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vi har gjort liknande. Avslutade med 30mm xps av hög tryck tålighet och sen konstgräs av billig sort från bauhaus. Viktigt att inte ha sån med knottror på undersidan, de lär kännas igenom. Just xps vet jag inte om själva isolerförmågan är superviktigt men det är skönt att botten sviktar något när man hoppar ner, så det inte känns som sten. Mattan får jag för mig minskar risken att det blir märken efter hälar när man landar hårt, sprider ut kraften lite. Vanlig cellplast tror jag hade varit ganska kass, hade blivit en puckelpist efter en sommars pool hoppande. Tror vår var 300 i bärighet jämfört med standard 80
Tack för tipset. Då blir det isåfall xps. Känns logiskt. Byggde en pool för en vecka sedan hos en polare en stålväggspool på 4.5 x 7.5. Där körde vi vanlig cellplast. Vilket kanske var en tabbe. 😵‍💫
 
D dilemma skrev:
Håller med föregående - xps 300, vi körde 50mm och det funkar lika bra nu som när vi byggde för flera år sedan.
Är det dumt att hoppa cellplasten? Tänker det blir stabilare med bara stenmjöl? Sedan är jag kluven till hur mycket det behöver isolera underifrån när det bara är marknivå?

Men visst det är ju skönt med ett mjukare underlag.
 
Här vanlig vit 5cm cellplast under min, inte för isolering utan mjukt underlag. Nackdelen är att cellplast inte tål pressen från benen, men det var enkelt löst med träklossar... i övrigt funkar det lysande... nästa år vill jag skaffa nån lämplig matta mellan så att frigoliten inte går sönder i kanterna och sprids i gräsmattan.
 
  • Gilla
FavoritSWE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.