Hej!
Jag ska mura upp för en kamin i växthuset på ca 2 m, då till min fråga är om jag måste mura upp dubbelt med tegel eller om det räcker med en enkel rad?
Det är armerat i varje rad!
 
  • En halvfärdig vägg i ett växthus som murats upp med tegelstenar, omgiven av metallram och med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste berätta mer om hur du tänker dig ditt resultat. Jag förstår inte vad du vill uppnå via din beskrivning. Kamin, skorsten etc du måste ge mycket mer detaljer om någon ska kunna ge råd.
 
Detta är min kamin, tänkte borra hål för skorstensgenomföring sedan när den ska på plats, jag ska mura upp till knock på växthuset & har en så länge bara en ”enkel” rad med tegel, min fråga är om jag behöver köra dubbelt med tegel för att få en stabil vägg, som sedan skorstenen ska fästas i från utsidan, kan bifoga bild vad jag tänkt för skorsten
 
  • Svart dekorativ kamin stående på plattbelagd uteplats, med en röd byggnad och en röd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten grundpaket i svart från BAUHAUS med flera rördelar och anslutningskomponenter, visas på BAUHAUS produktlista sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står inför precis samma dilemma. Ska mura upp en del av väggen, ca 90cm brett i det blivande orangeriet upp till tak, ca 250cm högt. Behöver jag dubbla tegelrader för att det ska bli stabilt nog?
 
R
M Mazken skrev:
Står inför precis samma dilemma. Ska mura upp en del av väggen, ca 90cm brett i det blivande orangeriet upp till tak, ca 250cm högt. Behöver jag dubbla tegelrader för att det ska bli stabilt nog?
Ja det behöver du det kallas fullstensmur, har du bara en sten på längden så blir det en halvstensmur..Sedan så murar man in lite stenar åt andra hållet så att koppaidan blir synlig på långsidan på detta sätt förbinder man muren till att bli stark..sedan finns det en massa olika förband man kan välja o följa eller så kör man ett vilt förband efter eget tycke..
 
  • Gilla
Mazken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.