Hej!

Går i tankarna att renovera mitt garage från 1982 och tänkte börja med golvet. Det är en gjuten platta från 1982 som är väldigt porös pga vägsalt osv som runnit från bilen.
Golvet är bra i övrigt men den halvan där det stått bilar är riktigt dålig. Bifogar bilder hur det ser ut.

Finns det någon som har något tips på hur jag skall gå tillväga? Har en ganska begränsad budget på det här projektet så jag vill komma undan så billigt som möjligt och tänkte göra jobbet själv i den mån det går.


Har lite olika alternativ just nu nedan.

Har funderat på om jag ska försöka såga / bila ur ett par centimeter djupt och behålla golvet runt väggarna och sedan gjuta nytt mot det.

Flytspackla hela golvet? Vill ju verkligen vara säker på att flytspacklet binder sig med betongen så att det inte blir som en kaka som ligger uppepå.


Garaget kommer att användas som verkstad för svetsarbeten och motorrenoveringar så det behöver tåla att man tappar ett verktyg i det utan att det går sönder.


Någon som gjort något liknande och kan komma med lite tips och idéer?

Plattan är på ca 27 m2


Mvh David
 
  • Poröst garagets betonggolv från 1982 med synliga skador och vägsaltrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitemarkerat betonggolv i garage med synliga porer och fläckar, omgivet av verktyg och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spettochsläggservice Spettochsläggservice skrev:
Hej!

Går i tankarna att renovera mitt garage från 1982 och tänkte börja med golvet. Det är en gjuten platta från 1982 som är väldigt porös pga vägsalt osv som runnit från bilen.
Golvet är bra i övrigt men den halvan där det stått bilar är riktigt dålig. Bifogar bilder hur det ser ut.

Finns det någon som har något tips på hur jag skall gå tillväga? Har en ganska begränsad budget på det här projektet så jag vill komma undan så billigt som möjligt och tänkte göra jobbet själv i den mån det går.


Har lite olika alternativ just nu nedan.

Har funderat på om jag ska försöka såga / bila ur ett par centimeter djupt och behålla golvet runt väggarna och sedan gjuta nytt mot det.

Flytspackla hela golvet? Vill ju verkligen vara säker på att flytspacklet binder sig med betongen så att det inte blir som en kaka som ligger uppepå.


Garaget kommer att användas som verkstad för svetsarbeten och motorrenoveringar så det behöver tåla att man tappar ett verktyg i det utan att det går sönder.


Någon som gjort något liknande och kan komma med lite tips och idéer?

Plattan är på ca 27 m2


Mvh David
Ingen som har några tips?
 
T
Har liknande funderingar och har provat med Snabbsten från byggmax i garaget. Relativt lättjobbat men börjar härda lite väl fort så det funkar inte för större områden.

Hårt tillräckligt tror jag nog det kommer att vara men jag kommer inte att köpa mer utan bara använda upp den hinken jag köpt. Det blir ju slätare, men inte blir det nå snyggare liksom :)
Ett slitet och ojämnt betonggolv i ett garage med en synlig grop i mitten. En borr och en blå slang ses vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerat garagegolv med ett område av ny cement. Runtomkring en pensel, en vit burk med verktyg och en hink med Snabbsten cementprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men för de båda groparna jag har/hade så är det prisvärt.
Jag tror inte att börja bila är rätt lösning utan diamantslip är nog rätt verktyg, sen vad man ska lägga ovanpå för att få ett lättstädat golv som inte suger åt sig oljor och andra utspillda vätskor, ja det är en fråga jag inte har något svar på. Ännu.
 
namnbyte
Blandade upp lite betong och smetade ut i värsta skadorna i vårt garage, sen med hanske på svepte med handflatan över för att jämna till mot övriga golvet. Målade sedan med biltemas 2k-färg, med gott resultat.

Vet dock inte hur många år det håller, men 6 månader senare har inget släppt ännu.
 
Hej! Tack för svaren! Jag tror tyvärr inte att slipa är något alternativ för mig då det är så pass poröst som det är, skrapar jag på ytan så gräver jag mig nedåt med en skruvmejsel tex..
är inne på att högtrycka bort allt som är löst, sedan grovspackla upp det värsta för att till sist flyta upp till en jämn yta med något bra flytspackel. Vad tror vi om det? Några tips på bra flytspackel till garagegolv som inte kostar skjortan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.