Erik Lundin
Hej!

Vet att det finns många trådar om detta men tycker mig inte få de svar jag söker…

Jag har bilat och ska gräva ur en del i min källare för att bygga tvättstuga. Det blir vattenburen golvvärme på ytan. Nydränerat och tilläggsisolerat på utsidan. Rakt fram och höger är ytterväggar. Huset byggt 1929. Ska fortsätta med samma manöver i hela källaren men börjar här.

Frågor:
1. Vilken kvalite och tjocklek på markisoleringen?
2. Plast eller inte för fuktspärr? Typ av plast?
3. Hur tjock betongplatta?
4. Hur mkt grus/singel?
5. Från botten och uppåt: singel, plast, isolering, betong? Missat något?
 
  • Källare under renovering med uppgrävt golv och synliga rör och elskåp på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Jag körde ca 5 cm makadam, 15 cm S80 EPS, 10 betong, typ. Men var och en blir väl salig på sin fason.
 
Erik Lundin
Haha sant men ingen plast som fuktspärr alltså? Har hört både att det är viktigt samt att det bara ställer till problem med mer fukt ut mot väggarna?
 
Jag körde ungefär samma som joakim_j 10cm makadam 5cm PUR isolering och sedan 100mm frigolit golvvärmeslang armeringsnät och totalt ca 100mm betongplatta.
 
Ingen plast i botten. Kör så mkt grus du bara kan. Allt som dränerar är bra.
Jag körde med xps300 i botten, tror den va 50mm. Sen två lager med vanlig vit cellplast. Jag la avlopp i gruset, isolerade pex spårat i cellplasten. Sen armering och golvvärme. Spacklade sedan min 30mm innan fallspackling
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Haha sant men ingen plast som fuktspärr alltså? Har hört både att det är viktigt samt att det bara ställer till problem med mer fukt ut mot väggarna?
Nä, men jag har klinker på golvet. Tänker att eventuell fukt torkar ut uppåt.
 
Precis gjort 40 kvm (halva källaren) här blev det att behålla befintlig makadam, 15-20cm (30cm på vissa ställen) isobetong på det, golvvärme, sen 5cm weber 4602 industrispackel, slipning, poorfyllning och lackning och sen poolering.

Tar ett tag innan vi får den helt matta ytan, blir successivt bättre.
 
  • Nyrenoverad källare med nyslipat, lackat golv, ljusslinga i taket, fönster, spis till vänster och grå soffa med kuddar och gosedjur längs bakre väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat betonggolv med matt yta i en källare, med en vit kamin mot väggen och två fönster som släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverad källare med slipat betonggolv och grovputsade väggar. Ett litet fönster ger ljusinsläpp i den gråa, halvfärdiga källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och nylackat betonggolv i en källare med en vägg av murblock och ett litet fönster. På vänster sida ses räcket på en vit trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med grusgolv, isolering, och en täckt panna under renovering. Trappan till vänster är delvis avlägsnad och det finns plast och utrustning på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrenovering med makadamgolv före golvvärmeinstallation och industrispackling; omgärdat av betongväggar, plasttäckta objekt och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad källare med slipat betonggolv och murade stenväggar, två små fönster släpper in ljus i rummet. Verktyg och material täckta med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum under renovering med nylagt betonggolv, oisolerade betongväggar och ett fönster högt upp på väggen. Värmeelement och några verktyg syns på ena väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme på betonggolv i en källare, med ett elskåp monterat på en rå vägg av betongblock i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av halvt färdigställd källare med nylagd golvvärmeinstallation och synliga rör på betonggolv, byggmaterial och verktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvkonstruktion med golvvärmeinstallation i källare, isobeton som bas med rör för golvvärme och gröna markeringar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Walle85
@devjoachim sänkte du golvet/grävde ut eller "bara" la nytt från gruset och uppåt?
 
Walle85 Walle85 skrev:
@devjoachim sänkte du golvet/grävde ut eller "bara" la nytt från gruset och uppåt?
Sänkte faktiskt inte något, hade nog kunnat sänka en hel del egentligen, men kostar att ta dit sugbil + att jag inte riktigt litar på att dräneringen ligger så lågt som jag vill (gamla ägaren som gjorde 2010) .

Har idag 215 i takhöjd efter allt, hade 220 innan befintlig oisolerad platta sågades ut (den var allt från 10-30cm tjock)

Krattade ut befintlig makadam så det blev någorlunda jämt.

Detta är bilder på gamla golvet innan de sågade blocken lyftes ut :)
 
  • Källare med betonggolv innan renovering, två små fönster, tegelstensväggar och en täckt vit pannpanna till vänster. Golvet är täckt med plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla betonggolvplattor i en renoveringsprocess, täckta trappa med plastskynke i bakgrunden. Golvet är utjämnat med makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isobetong verkar intressant, hur ligger den i pris jämfört med vanlig markisolering och betong?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Isobetong verkar intressant, hur ligger den i pris jämfört med vanlig markisolering och betong?
2350kr per m3 betalade jag (2,5cm på 40 kvadrat) , sen får man räkna med tid man sparar på att inte behöva jämna ut och att isobetongen rinner ner i alla små hålor och runt rör osv så blir isolerat bra överallt.
 
Har samma planer men jag tänker mig att jag ska lägga isodrän som isolering. Behövs inte lika tjockt dräneringslager då enligt info Illustration som jämför en konstruktionssektion med cellplast och dräneringslager med en sektion med isodränskivor för dubbel- och enkelsidig uttorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag körde ca 5 cm makadam, 15 cm S80 EPS, 10 betong, typ. Men var och en blir väl salig på sin fason.
Är verkligen S80 starkt nog att ha under en platta?
 
M maxmsm skrev:
Är verkligen S80 starkt nog att ha under en platta?
Det är jag inte mannen att bedöma, men jag har sett exempel på att det har använts. Jag ville egentligen ha S100, men S80 var det jag kunde hitta på hyllan just då (var i början av covid).

Men mitt golv är också gjutet "flytande" med kantisolering runtom mot sulorna,. så det bär ju bara sin egen vikt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.