Det har blivit dags att sälja gården och flytta till villa.
Säljprocessen är nyss startad så gården är inte ute på marknaden ännu.
Nu har vi ett par bekanta som behöver mer plats för sin verksamhet och mina gamla lokaler skulle passa dem.
Deras hus passar nog oss, men vi har inte varit hemma hos dem så vi vet inte säkert.
Huset är nog värt knappt 3/4 av gården. Det är dock bara en gissning utifrån vad liknande har gått för i området. De får såklart betala mellanskillnaden om det blir av.
Vi har anlitat en mäklare för försäljning/papperskrivning beroende på vad som händer.

Vad har ni för tankar och erfarenheter av att byta istället för att sälja? Juridiskt blir det ju ett köp ändå.
Fallgropar?
Fördelar?
 
Jag tror inte jag har hört talas om någon som bytt hus.

Tänker att ni båda ju sparar in på mäklararvode vid ett byte, 40 000 - 80 000 kr st, och det ni missar är den värdeökning en budgivning kunde resultera i. Är båda husen ungefär lika "heta" objekt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har googlat och försökt hitta andra som gjort liknande men inte hittat något därav frågan.
Kanske är det fel att säga ”byta” för vi köper deras och de köper vårt.
Mäklararvodet skulle bara bli en bråkdel av ett normalt arvode så det kan man tjäna på. Eventuell budgivning missar man absolut.

Tror att gården är mer attraktiv med mark ner till havet och lokaler som kan användas för ganska många olika verksamheter från verkstad till livsmedel. Det finns även en (stängd) gårdsbutik i ladan.
Deras hus ligger lite dumt vid en hyfsad trafikerad väg.

Vi var och hälsade på i eftermiddags och visst hade det huset funkar för oss men vi kände inte att det var rätt och kommer därför inte gå vidare med bytet.
Vill de ha gården får de gärna köpa det under vanliga former.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog därför som byten är så ovanliga, det är sällan så att båda parter gillar varandras bostäder tillräckligt mycket.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.