Går det okej att sno ström från ett spisfläkt uttag till belysning under skåp och till nåt uttag under skåpen?

Annars måste jag ta från ett takytan och borra in i skåpets överkant och de blir ett jävla borrande
 
Det bör i och för sig gå bra om det är jordat men till vad ska du ha "nåt uttag under skåp" till? Har du tänkt koppla in vattenkokare, kaffebryggare och mikrovågsugnen där behöver man tänka ett steg längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Visserligen har jag arbetet en hel del med el, men säger bara nej, nej, nej.

Troligen är det olagligt det du gör. Och att "sno" ström från ett uttag som troligen är på 16A kräver 2,5mm2 kablar, ska du ha det till belysningen och eluttaget? Man bör även ha en 3-polig säkring, annars finns det en risk att uttaget fortsätter få ström trots att säkringen gått.
 
R Rulf.K skrev:
Visserligen har jag arbetet en hel del med el, men säger bara nej, nej, nej.

Troligen är det olagligt det du gör. Och att "sno" ström från ett uttag som troligen är på 16A kräver 2,5mm2 kablar, ska du ha det till belysningen och eluttaget? Man bör även ha en 3-polig säkring, annars finns det en risk att uttaget fortsätter få ström trots att säkringen gått.
Du bör nog läsa vad TS skrivit en gång till.

Borde inte vara några problem
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det borde inte vara några problem.
En del fläktar har eluttag på sin kåpa för att koppla in diverse förbrukare.
 
J Josth skrev:
Det bör i och för sig gå bra om det är jordat men till vad ska du ha "nåt uttag under skåp" till? Har du tänkt koppla in vattenkokare, kaffebryggare och mikrovågsugnen där behöver man tänka ett steg längre.
Det är jordat, ska väl använda allt som skrivits nästan, de vanliga man använder i vardagen.

Det står att fläkten drar 300w

Men om jag ska dela upp allt måste jag typ lista utanpåliggande ända från elcentralen och see blir ett jävla projekt der
 
G Goalit skrev:
Du bör nog läsa vad TS skrivit en gång till.

Borde inte vara några problem
Det blir ju 3 uttag på en 10a säkring + fläkt som drar 300w
 
BirgitS
A Adamlarss skrev:
Det är jordat, ska väl använda allt som skrivits nästan, de vanliga man använder i vardagen.

Det står att fläkten drar 300w
Problemet är att just vattenkokare, kaffebryggare och mikro i många fall drar närmare 10 A och dels går det då bara att använda en av dem i taget och dels bör man då undvika att använda fläkten samtidigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är att just vattenkokare, kaffebryggare och mikro i många fall drar närmare 10 A och dels går det då bara att använda en av dem i taget och dels bör man då undvika att använda fläkten samtidigt.
Aa jag förstår det, kan man inte sätta i en 13a säkring på 1.5mm i värsta fall då? För jag har ingen annan ström fram till köket än 1.5mm till spisfläkten och sen en till matning med 1.5mm till ett gammalt köksuttag på vägg
 
BirgitS
I gamla kök får man anpassa sin elkonsumtion efter vad elanläggningen klarar av. Du vill ju inte heller att huvudsäkringarna ska gå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I gamla kök får man anpassa sin elkonsumtion efter vad elanläggningen klarar av. Du vill ju inte heller att huvudsäkringarna ska gå.
Jo precis! Jag kan ju inte trolla med knäna, det är ju vad det är
 
BirgitS BirgitS skrev:
I gamla kök får man anpassa sin elkonsumtion efter vad elanläggningen klarar av. Du vill ju inte heller att huvudsäkringarna ska gå.
Precis, man kan köpa en vattenkokare som inte drar mer än 1000W, en micro likaså.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, man kan köpa en vattenkokare som inte drar mer än 1000W, en micro likaså.
Ah det får bli så! Kan försöka trolla till så att 2 uttag vid köksbänken går på en egen säkring, sen till det ena uttaget får det ligga tillsamans med spisfläkten..

Det är det bästa jag kan gö men det borde funka kan ja tycka..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, man kan köpa en vattenkokare som inte drar mer än 1000W, en micro likaså.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.