Har ett badrum med Fibo Trespos våtrumsskivor, dessa skivor vilar mot en basprofil som är monterad i väggen. Mellan basprofilen och våtrumsskivan är en tunn mjukfog. Har observerat att mjukfogen på 4-5 cm bredd är "smetig", känner jag på den med fingret så får jag vit kletig mjukfog på fingret.

Kan verkligen mjukfog bli smetig när den väl har torkat? Eller vad handlar detta om?

Det är Älvsbyhus själva som byggt badrummet och därmed gjort denna mjukfog, men då jag nu uppmärksammat detta så är jag inne på att göra om denna mjukfog.
 
Nej det ska den inte kunna bli. Det lär inte vara en gammal tub, för om det hade varit det så hade fogen härdat i tuben.

På vilket sätt är den kletig? Om det faktiskt är Fibo seal (som ska användas) så är den som silikon.

Frågan är bara om du klarar av att få bort allt det "smetiga" och kan få det tätt med ny fog. Om det nu är dålig Fibo seal så gör du rent ytan med Fibo clean och sedan kör du ny fog i springan.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
På vilket sätt är den kletig?
Det är som att fogmassan inte har härdat. Jag rengjorde duschutrymmet igår, använde bland annat en diskborste för att rengöra mjukfogarna och där fogmassan är kletig så förstördes fogen helt så nu måste jag byta ut fogen.

Det handlar om ungefär 30-40 cm av fogen som är kletig.

Kan man byta ut endast denna del av fogen? Eller måste jag foga om hela dushutrymmet? Övriga fogar tycker jag verkar OK.
 
C
Kolla datum på patronen. Många som vittnat om att silikonfog som passerat bäst-före-datum inte härdar som den skall.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kolla datum på patronen. Många som vittnat om att silikonfog som passerat bäst-före-datum inte härdar som den skall.
Tyvärr gjordes denna fog 2019, långt innan jag köpte huset. Så har ingen aningen om vad bäst-före-datumet var på tube när den användes. Men kanske är det detta som är orsaken till att den är smetig, det som talar emot det kanske är att det bara är 30-40 cm av fogen som är smetig, övriga fogen som går runt hela badrummet har härdat.
 
Kan man byta ut bara den del av fogen som är smetig? Eller blir det svårt att få det tätt mellan den gamla och den nya fogen då?
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Det är som att fogmassan inte har härdat. Jag rengjorde duschutrymmet igår, använde bland annat en diskborste för att rengöra mjukfogarna och där fogmassan är kletig så förstördes fogen helt så nu måste jag byta ut fogen.

Det handlar om ungefär 30-40 cm av fogen som är kletig.

Kan man byta ut endast denna del av fogen? Eller måste jag foga om hela dushutrymmet? Övriga fogar tycker jag verkar OK.
Spontant så tror jag att Fibo seal ska fästa i sig själv utan några direkta problem och att du bara kan kompletteringsfoga (den är tom. övermålningsbar). Som sagt så är det trixiga sannolikt att få rent ytorna, men om fogen redan är delvis borta så kan det inte skada att prova med Fibo clean och se om du får rent den skadade fogen.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Spontant så tror jag att Fibo seal ska fästa i sig själv utan några direkta problem och att du bara kan kompletteringsfoga (den är tom. övermålningsbar). Som sagt så är det trixiga sannolikt att få rent ytorna, men om fogen redan är delvis borta så kan det inte skada att prova med Fibo clean och se om du får rent den skadade fogen.
Jag är mer inne på Fibo Wipes istället för Fibo Clean, vet du vad skillnaden är mer än att den ena är en spray och den andra typ "våtservetter"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.