Vi har en granne som har avstyckat delar av en skogstomt och byggt 5-6 småhus.

Nu på det senaste huset så noterade min morsa detta och undrar om det verkligen är säkert.
Hon har själv köpt ett hus av grannen och är lite rädd att konstruktionen på sitt hus inte är helt 100.


Själv ser jag vippning som största risken men om det sitter ordentligt i golvbjälkarna kanske risken är liten.
 
  • Stödbjälke i trä placerad ovanpå en betongpelare vid en husgrund, möjlig säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
Så huset är inte föränkrat i marken? Det kan ju inte ha klarat en besiktning eller slutsamråd.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
3 st s.k. spikplåtar 240 X 120 och ankarskruv, på den längden. Vore inte fel för att styva upp dom tillsammans. Nu bara en skruv i änden tydligen. Klart att den övre kommer att vara kvar i läge och så länge inte den kalvar så ligger det nog kvar som det ska. Men inte fel att ha både hängslen och livrem för framtiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Spännande konstruktion...
Som någon sa så skulle jag direkt sätta upp spikplåtar på båda sidor om den där påhittade balken. Tänker vid nästa höststorm och vinden kommer med lite egenfrekvens för huset och dess massa så skulle ju balkarna kunna råka skaka loss från varandra så som det ser ut på bilden.
Nästa intressanta fråga är ju om det ser lika ut vid alla plintar runtomkring huset?
Annars kan ju huset i värsta fall blåsa av från plintarna om det inte är förankrat. Låter kanske otroligt då egenvikten lär vara hög på huset, men konstiga saker kan hända när det stormar.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Man blir ju lite fundersam på resten av kåken om bärlinan ser ut sådär 🙄

Vet du om det är grannen själv som byggt eller om det är en riktig byggare?
 
Spikplåtar! Är ni gjorde av pengar!? Det sitter ju faktiskt en skruv. Har man tur sitter det en i andra änden också. Nog måtte väl detta klara en 1000års storm!
(Skrivet nästan helt utan ironi...)

Närbild på en träbjälke vid ett byggprojekt, med enda synliga skruven mittemot en märkning med texten "NTR A16".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Korrekt utförd klarar den där lösningen nog lasterna på ett bra sätt, har bjälklag med ihopspikade (spikplåt) 45x220 så totalt 440 hög. Klarar en spännvid på ca 9,5m med 3 upplag. Dock är ju dom av klassat virke från takstolsfirma. Detta verkar ju vara någon hemsnickrad variant

Största risken är nog att den tippar, tror inte den blåser av från plinten
 
G
Är det till en altan eller själva huset?

Om det är huset vore det fantastiskt intressant med fler bilder.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Måste väl vara enorm risk att virket kupar sig med tiden och vippar omkull? Det måste väl finnas mer infästningar som inte syns? Hur fick man det annars att stå hela byggtiden?
 
Vad är det för dimension? Hur stort är huset?

Ser helt idiotiskt ut om det är enda typen av infästning av huset i marken. Sitter det någon annan typ av infästning i marken på andra platser runt huset?
 
Lxo Lxo skrev:
Vi har en granne som har avstyckat delar av en skogstomt och byggt 5-6 småhus.

Nu på det senaste huset så noterade min morsa detta och undrar om det verkligen är säkert.
Hon har själv köpt ett hus av grannen och är lite rädd att konstruktionen på sitt hus inte är helt 100.


Själv ser jag vippning som största risken men om det sitter ordentligt i golvbjälkarna kanske risken är liten. att det går likadan
Lxo Lxo skrev:
Vi har en granne som har avstyckat delar av en skogstomt och byggt 5-6 småhus.

Nu på det senaste huset så noterade min morsa detta och undrar om det verkligen är säkert.
Hon har själv köpt ett hus av grannen och är lite rädd att konstruktionen på sitt hus inte är helt 100.


Själv ser jag vippning som största risken men om det sitter ordentligt i golvbjälkarna kanske risken är liten.
Står huset fortfarande upp? Med tanke på halva stormen idag är det väl ett under om det där står kvar. :D
Det går väl liknande bräder i 90 grader väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.