Vad dina 50 räcker till är lite oklart. Har du 50 upp på din dator eller får du levererat 50 upp? En vanlig kontorsarbetare bör klara sig gott och väl. I värsta fall kan man ta lågt och köra dyrare hos lev och se vad som skiljer för dig.

Folk är för skraja och därmed pålurade att köra mycket för att det inte ska hacka. Men visst, det hänger också på hur du satt upp hemmet. Kör du nätverkskablar eller rent av går via en gömd router på en annnan våning? Är det tjocka väggar/golv försvinner mb/s snabbt.

I förra huset hade vi nätverksuttag i alla rum. Vi använde det bara till en tv. En router i hallgarderoben. Var man i I fel ände av huset så hade 500/100 snabbt blivit en bra bit under 100/50.

I nuvarande huset har vi 5 accesspunkter. Vi kör ”bara” med 100/100. Då kan det vara två videomöten ingång, 1 tv, 2 surfplattor och Spotify samtidigt. Inget lagg. Kostar att fixa men det snällare abonnemanget kommer snabbt betala tillbaka investeringen.
 
Redigerat:
Förutsatt att du faktiskt får 50 upp utan störningar så bör det räcka. Men det kan märkas/hacka/lagga om den ena personen sitter i videomöte och den andra personen kopierar upp en fil till jobbet eller skickar ett stort mejl eller synkroniserar upp bilder/filmer till icloud.
 
Många stirrar sig blinda och vill ha högsta hastighet, kunna imponera på vänner med denna hastighet utan att ha den minsta nytta av den.
Att dessutom betala för något som inte behövs är vansinnigt korkat.
 
Borde räcka fint. Suttit med 100/10 länge själv och märkte att bör man hade stora möten(50pers+) i gamla teams(nya ska ha bättre prestanda) och alla körde webcam(inkl mig själv) så laggade det för mycket kanske var 10e möte. Oklart om det va pga VPN eller att internetleverantören inte levererade lovad hastighet. Så nu kör jag 250/100(ner/upp hastighet).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Lite nyfiken på vilken leverantör som erbjuder den lösningen?
Låter som f.d. Comhem, numera Tele2. Ingen vettig människa drar väl in det i en villa idag om möjligheten till fiber finns...
 
N Nyikåk skrev:
Låter som f.d. Comhem, numera Tele2. Ingen vettig människa drar väl in det i en villa idag om möjligheten till fiber finns...
Ja det stämmer bra. Det är ett radhus i en BRF och möjligheten finns sen gammalt.

Tack för alla bra svar! 50 bör därmed räcka. Ett annat alternativ i samma prisklass som jag hittat att ställa detta mot är 250/250 ren fiber, men från Bredband2 som inte verkar ha det bästa ryktet som ISP. Någon som har några erfarenheter?

En fördel där är att det är någon bindningstid, så om det strular mycket är det bara uppsägningstiden på en månad vi behöver ta hänsyn till.
 
F FunkishJonny skrev:
Ja det stämmer bra. Det är ett radhus i en BRF och möjligheten finns sen gammalt.

Tack för alla bra svar! 50 bör därmed räcka. Ett annat alternativ i samma prisklass som jag hittat att ställa detta mot är 250/250 ren fiber, men från Bredband2 som inte verkar ha det bästa ryktet som ISP. Någon som har några erfarenheter?

En fördel där är att det är någon bindningstid, så om det strular mycket är det bara uppsägningstiden på en månad vi behöver ta hänsyn till.
Jag har ett fritidshusabonnemang från Bredband2 i Global Connects fibernät. Det innebär att man ska ha 2/2 Mbit/s och kan köpa till full patte vid behov. Det funkar kalasbra och ger oftast faktiskt 60/2 Mbit/s. Jag har faktiskt distansjobbat på den låga hastigheten men jag har inte jättemycket distansmöten. Och oftast köper jag tillfälligt 100/100 ändå ..... Så Bredband2's tjänst är det inget fel på. Däremot är dom riktiga jävla jubelidioter att ha med att göra. Jag hade tidigare en annan ISP men den överlät sin kundstock till Bredband2.

Tjänsten är samma lika som tidigare men det administrativa strulet började ganska direkt efter övertagandet. Men så var det även för 8-9 år sedan när jag använde Bahnhof i ett annat fibernät, klockren tjänst men dom var helt omöjliga att ha med att göra. Men dom kanske har flyttat hem sin administration/kundservice till Sverige igen så dom kanske är bättre nu. Men i fibernät är det väldigt sällan något problem med själva tjänsten, oberoende av operatör. Och när det är problem med tjänsten är min erfarenhet att det ofta beror på nätet och inte ISP´n.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.