Hej allihopa

Ställer en ganska enkel fråga i hopp om att någon kan ha koll på detta :)

Vi har haft ett försäkringsärende hemma där avluftningsröret till toaletten läckt ut kondensvatten mellan kök och badrum i förmodligen 13-14 års tid och då halvårsvis när det varit kallt ute och det bildats kondens mellan det varma från plattan och det kalla utifrån. Detta har sedan läckt ut på utsidan röret och det har då blivit otroligt mycket vatten under våra klinkersplattor halvårsvis i vårt kök. Detta har då varit såhär under förmodligen alla år och nu har många klinkersplattor i vårt kök släppt och sitter löst.

Frågan är således. Kan klinkersplattor och fästytan på dessa påverkar av att ligga i vatten 6 månader i stöten under såpass lång tid som 14 år? Försäkringsbolaget säger att det inte påverkar alls att det ligger i vatten konstant, även en vägg har samtidigt svällt och förmodligen tryckt på plattorna.

Någon som vet och har ett bra svar till mig, är det bara att acceptera försäkringsbolagets avslag? Eller har jag någon bra synpunkt att ge dem?

Mvh
Daniel
 
Plattorna tål det säkert, men inte det som är under. Gissningsvis har gips/spån under plattorna svällt vilket får plattorna att släppa.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Plattorna tål det säkert, men inte det som är under. Gissningsvis har gips/spån under plattorna svällt vilket får plattorna att släppa.
Det är en betongplatta med golvvärme. Jag får lite luddiga förklaringar med att man kanske satt på golvvärmen för tidigt, kanske inte dubbellimmat, kanske inte stängt av golvvärmen alls.

Mer exakt så är förklaringen:

"Orsaken till plattorna delvis är lösa beror högst troligt på att man använt för liten fixkam (verkar vara max en 8mm kam) samt så kan fixet ”skinnat” sig i spannen, dvs blivit för torrt och ej sugit in i vare sig platta eller betongen, att man kanske slagit på golvvärmen för tidigt så att allt fix torkat för fort (eller rent av ej stängt av golvvärme) när man lade klinkers golvet. Man kan ej utesluta rörelser i konstruktions-betongen."
 
Om plattorna sitter direkt på betongen så skall de tåla stor fuktbelastning. Men om det är flytspacklat på betongen så förstörs flytspacklet av att utsättas för långvarig fukt. Det gäller inte alla typer av flytspackel, men de flesta.

Klinker i ett badrum utsätts för konstant fukt i sitt lager ned mot golvet. Plattorna är inte vattentäta, så efter en dusch har du vatten under plattorna, so stoppas av fuktspärren under plattorna, så vattnet inte når flytspackel under plattorna. . Det kan ta en månad eller mer innan det blir torrt under klinker i ett badrum efter EN dusch.

Flytspackel innehåller ämnen som "äter" fukt. De binder alltså vattnet kemiskt. Det bidrar till de väldigt korta torktiderna för flytspackel. Men om spacklet mättas med fukt, det kan inte äta mer vatten, så sväller det och blir sprött.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om plattorna sitter direkt på betongen så skall de tåla stor fuktbelastning. Men om det är flytspacklat på betongen så förstörs flytspacklet av att utsättas för långvarig fukt. Det gäller inte alla typer av flytspackel, men de flesta.

Klinker i ett badrum utsätts för konstant fukt i sitt lager ned mot golvet. Plattorna är inte vattentäta, så efter en dusch har du vatten under plattorna, so stoppas av fuktspärren under plattorna, så vattnet inte når flytspackel under plattorna. . Det kan ta en månad eller mer innan det blir torrt under klinker i ett badrum efter EN dusch.

Flytspackel innehåller ämnen som "äter" fukt. De binder alltså vattnet kemiskt. Det bidrar till de väldigt korta torktiderna för flytspackel. Men om spacklet mättas med fukt, det kan inte äta mer vatten, så sväller det och blir sprött.
Hej.

Tror inte det är flytspacklat innan dom lagt på fix och sedan plattan. Däremot så var det vatten nästan upp till kanten på plattan när jag rapporterade in det till försäkringsbolaget att vi hade massa fukt/vatten i köket.

Vi hade egentligen rapporterat det 4 år tidigare, men då kom dom på vårkanten utan utrustning och sa i princip bara att här är det ingen fukt. Sen skaffade vi en katt som i december smet in under skåpen och när jag skulle ta ut honom så var det tydligt med fukt och efter att fått ut dom igen för kontroll så var ju hela väggen full med svartmögel.

Så egentligen har plattorn "badat" i vatten mer eller mindre mellan oktober/november till mars/april. Det är väl mest där jag funderar om allt vatten tillsammans med vibrationer eventuellt kan orsaka att plattorn lossnar.

Bifogar två bilder på hur det ser ut. Det har nog varit fix under hela plattan, men dom har nog dammsugit upp lite rester när dom knackat loss plattan misstänker jag.

Annars är det väl bara att acceptera att jag själv blir tvungen att slita upp all klinkers och lägga in ett nytt golv. Nu har väldigt många plattor lossnat och min misstanke är att vibrationerna från plattorna bredvid orskar en domino-effekt som gör så att fler och fler lossnar hela tiden. Plattorna bortanför själva vattenskadan sitter fortfarande fast, men just från väggen och utåt där det varit som mest vatten har majoriteten lossnat och sitter löst. Det är väl detta som får mig att misstänka att vattnet på något sätt måste ha påverkat plattorna.
 
  • Lossnad golvplatta med kvarvarande fix på baksidan och skadad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lösa och borttagna klinkerplattor i ett kök, med tydliga spår av fukt och mögelskada under ytan, samt en dammsugarslang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underlaget inte damsugits och ev ingen primer på betongen, gör att fixen inte biter som den ska. När vatten/fukt kommer in mellan platta och betong så släpper fixen från betongens ytskikt som är av lös karaktär. Är som en tunn hinna och är liksom lite löst ovanpå liggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.