Söker en begagnad motordriven manuell enkel påskjutklippare att hålla efter en äng med relativt jämt underlag. En klippare som kan köras på 8-10 cm klipphöjd. Gärna med uppsamlare. ”Förr i tia” fanns dylika maskiner med slungknivar/slungtrådar som inte tog någon skada av att köra på lösa grenar eller mindra stenar.

Tips på modeller att hålla utkik efter? Stiga Tornado gen 1?
 
Utanför boxen ……. En slåtterbalk

Protte
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Utanför boxen ……. En slåtterbalk

Protte
Inte alls. Sitter den på en handtraktor, så kan jag få annan användning för den.
 
En gammal Jrus/Irus skulle ju inte vara fel. Där finns schaktblad, jordfräs, snölung, slåtterbalk, gräsklippare och vagn att tillgå. 🤔
 
C
prototypen prototypen skrev:
Utanför boxen ……. En slåtterbalk
Tänkte skriva samma sak, om vi pratar äng enligt gängse definition så funkar inte gräsklippare något vidare. Den "kvävs" av gräsmängderna. Och uppsamlare har jag svårt att se hur det skulle funka i praktiken. Den kommer man ju att få tömma var och varannan meter.
 
Hut stor yta?
 
A AndersS skrev:
Hut stor yta?
Ett par hundra m². Brukar svepa över med röjsågen en eller två gånger per säsong, men har fått tips att hetsa igång vallen med trimning lite oftare. Det orkar jag inte med röjsågen. Slåtterbalk på handtraktor hade varit perfekt.
 
C cpalm skrev:
Tänkte skriva samma sak, om vi pratar äng enligt gängse definition så funkar inte gräsklippare något vidare. Den "kvävs" av gräsmängderna. Och uppsamlare har jag svårt att se hur det skulle funka i praktiken. Den kommer man ju att få tömma var och varannan meter.
Det är glest nu, men när vallen tätnat håller jag med om att klippare kanske är i klenaste laget.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett par hundra m². Brukar svepa över med röjsågen en eller två gånger per säsong, men har fått tips att hetsa igång vallen med trimning lite oftare. Det orkar jag inte med röjsågen. Slåtterbalk på handtraktor hade varit perfekt.
Det var min tanke, kör själv över ca 400 kvm med röjsåg och treklinga, men bara en gång i juli.
Sedan finns en som körs med klippartraktor, men med långt gräs blir det strängläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.