blackarrow blackarrow skrev:
Om ni köper en Tesla till 0,74% ränta kan då ni få den räntan i tex 6 år eller stiger räntan till normala nivåer efter några år?
Tänker att Tesla knappast kan subventionera räntan i så många år?
Hur länge räcker tex 50’000kr (enl carup.se) i räntesubvention från Tesla till banken?
Tesla lär ju tappa en del på detta.

Av princip ser jag det självklart att endast låna till bostad så kommer jag casha bilen.

Dock värdelöst att ta ut 700 papp från börsen och binda i bilen när det finns nästan räntefritt alternativ.

Priset ska spegla verkligheten. Dumpa priset men ha gällande marknadsränta.

Sänk priserna med 50kkr men ha 7-8%
 
P Pligg85 skrev:
Tesla lär ju tappa en del på detta.

Av princip ser jag det självklart att endast låna till bostad så kommer jag casha bilen.

Dock värdelöst att ta ut 700 papp från börsen och binda i bilen när det finns nästan räntefritt alternativ.

Priset ska spegla verkligheten. Dumpa priset men ha gällande marknadsränta.

Sänk priserna med 50kkr men ha 7-8%
Ta lånet och öronmärk motsvarande summa på börsen, sälj och lös lånet vid behov.

Fast tänker likadant, behöver man ta lån har man nog egentligen inte råd, överkonsumtion typ
 
Men har man motsvarande summa investerade så har man ju råd, men kan då välja att ta lån ändå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ta lånet och öronmärk motsvarande summa på börsen, sälj och lös lånet vid behov.

Fast tänker likadant, behöver man ta lån har man nog egentligen inte råd, överkonsumtion typ
Så jag ska hämta hem en ny bil som det står "kreditköp" på om man söker på den?

I grannskapet skulle det vara ett socialt självmord.
😂

Då har jag hellre en cykel istället.

Köpte ju ny bil för 10 år sedan och har således haft ett helt decennium på att spara till nästa.
Är väl så man ska göra. Spara och sen köpa.

Generella vägledningar i USA brukar vara att köpa bilen kontant och inte lägga mer än en halv nettoårslön på det.
Väldigt sunt egentligen och skulle räcka till de flesta och öppna upp för en klok ekonomi.
 
P Pligg85 skrev:
Så jag ska hämta hem en ny bil som det står "kreditköp" på om man söker på den?

I grannskapet skulle det vara ett socialt självmord.
😂

Då har jag hellre en cykel istället.

Köpte ju ny bil för 10 år sedan och har således haft ett helt decennium på att spara till nästa.
Är väl så man ska göra. Spara och sen köpa.

Generella vägledningar i USA brukar vara att köpa bilen kontant och inte lägga mer än en halv nettoårslön på det.
Väldigt sunt egentligen och skulle räcka till de flesta och öppna upp för en klok ekonomi.
Söker grannarna på din bil? Kul ställe när man ska försöka hålla uppe en fasad av att vara framgångsrik. Skönt om dom tror man är fattig så ingen propsar på att man ska bjuda ;)

Nivån på de amerikanska vägledningarna är väl ganska sunda. Då slipper man bygga upp massa onödig finansiell stress, det är ju samma om man köper hus där 25% av inkomsten ska täcka ränta + 100% amortering på 15 år.

Man köper bilen med kontanta medel fast dom läggs på ISK istället och avkastningen på ISK betalar räntan på lånet + lite extra. Samma med hus, amortera till ISK istället för banken och släck sen lånet efter tiden och man har tjänat lite extra under tiden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Söker grannarna på din bil? Kul ställe när man ska försöka hålla uppe en fasad av att vara framgångsrik. Skönt om dom tror man är fattig så ingen propsar på att man ska bjuda ;)

Nivån på de amerikanska vägledningarna är väl ganska sunda. Då slipper man bygga upp massa onödig finansiell stress, det är ju samma om man köper hus där 25% av inkomsten ska täcka ränta + 100% amortering på 15 år.

Man köper bilen med kontanta medel fast dom läggs på ISK istället och avkastningen på ISK betalar räntan på lånet + lite extra. Samma med hus, amortera till ISK istället för banken och släck sen lånet efter tiden och man har tjänat lite extra under tiden.
Ang isk så predikar du för en troende. Vi anammar 15års amortering men kan lösa det eller inte behövt ta lånet. Bolånet har genererat miljonbelopp i avkastning på annat håll på kort tid. Kommer förlora totalt på att amortera men det är borta snart och man äger bostaden och inte hyr av banken.

Klart folk kollar oavsett om det är sociala medier, bilar, inkomster, deklarationer och domar.

Har varit med att nekat sökande anställning pga dåligt finansierade statusbilar.
Är man 25 år och "drömmer om att köpa hus" och prioriterat en ny bil på avbetalning så tänker man kortsiktigt och oklokt på flera plan. Tack och hej. Nästa!
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.