Hej,

Vi har precis fått kommunalt VA draget i vårt område, som är ett större sommarhusområde, och jag undrar över tips hur man bäst kan göra en genomföring för WC när det inte finns sen tidigare? Badrummet har en plastmatta som är i gott skick och WC:n ska inte stå omedelbar närhet av dusch etc.

Jag inser att det bästa vore en omgöring av badrummet enligt konstens alla regler men jag vill undersöka vilka alternativ jag har. Ett möjligt alternativ är att skära ut och svetsa i en ny bit matta med uppvik kring genomföringen men finns det andra alternativ? Det estetiska är inte så viktigt, funktion är viktigare d.v.s. så "säkert" som möjligt givet förutsättningarna.

mvh Ola
 

Bästa svaret

ska man göra hål i golvet och neröver så är det nog enklast att skära ut en ruta och sen svetsa i en ny mattbit som sagt. Om det inte går att arbeta underifrån då men det blir nog bökigare.....
 
  • Gilla
husola
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ska man göra hål i golvet och neröver så är det nog enklast att skära ut en ruta och sen svetsa i en ny mattbit som sagt. Om det inte går att arbeta underifrån då men det blir nog bökigare.....
Hej Stefan,

Tack för svar. Arbeta underifrån var förstahandsalternativet men vi misslyckades genom att vi råkade göra hål i mattan när vi skar igenom så det alternativet finns inte längre tyvärr.
 
Låter som den bästa/säkraste metoden.

Jag tror det kan vara en fördel att skära ut en såpass stor ruta att man lätt kan inspektera svetsningen. Svetsfogar i mattor har en tendens att spricka efter en del år. Tror att det beror på att mattan krymper. Inga problem om man tydligt ser ifall fogen spricker.
 
  • Gilla
husola
  • Laddar…
Ett tredjehandsalternativ; jag har en rulle kvar av mattan som förre ägaren mycket förståndigt sparade. Om svetsning av någon anledning inte låter sig göras så tänker jag att man kan skära ut en bit som är stor nog för att rymma WC:n med några cm marginal på alla sidor, kränga den över genomföringen med uppvik och sedan limma den ordentligt ovanpå befintlig matta och silikona längs kanterna. Fördelen är att man kan se och agera på om det skulle släppa.

Ser ni något som skjuter ned den idén förutom att det inte blir så vackert? Det vackra spelar mindre roll eftersom vi planerar göra om badrummet inom fem år och vill bara ha något som fungerar så säkert som möjligt tills dess.
 
Skär man noggrant så kan du även kemsvetsa. Det är bara en vätska som smälter ihop ändarna. Finns på tub. Ganska smidigt att använda och är i det närmaste skottsäkert.
 
Är det inte så att vissa typer av plastmatta skall kemsvetsas, andra skall värmesvetsas? Jag tror att man kan se på bef. skarvar om den är kemsvetsad.
 
S Stefan1972 skrev:
Skär man noggrant så kan du även kemsvetsa. Det är bara en vätska som smälter ihop ändarna. Finns på tub. Ganska smidigt att använda och är i det närmaste skottsäkert.
Menar du för mitt tredjehandsalternativ med ovanpåliggande matta? Vet du vad den vätskan heter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.