P
Jag skall göra i ordning tvättstugan nu och ser att det finns elkablar framdraget till det ställen jag vill ha min tvättmaskin.
Dock vet jag inte vad kablarna är till för då det är fem stycken, två vita, en blå, en svart och en gul grön.
Kablarna sticker ut ca 1.2m över golvet.

Tanken är att koppla in en tvättmaskin och en torktumlare men är osäker på om det är rätt kablar, så att säga.

Elektriska kablar i olika färger (två vita, en blå, en svart och en gulgrön) som sticker ut från en vägg, omgiven av trasigt väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju vara ett något lite äldre hus från den tiden man hade 3-fas tvättmaskiner? Är det inte bara två ledningar som är målade vita men kanske båda inte är vita?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Detta är ett 70-tals hus som troligen har renoverats någon gång under 80-90 talet.
Dock vet jag inte hur mycket som är gjort i just "tvättstugan".
 
Jag ser tre vita, en svart, en blå och en gulgrön?

Sannolikt till en trefas tvättmaskin.

Sätt en koppplingsdosa på det där och ett uttag. Ett tips är att kolla att det inte är ström i kablarna innan du pillar på dem. 400V kittlar så skönt i kistan...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur ser det ut på gruppförteckningen i husets el-central? Tre säkringar på rad märkta "Tvättmaskin"? Sannolikt kan man då istället montera upp 3 st 1-vägsuttag efter en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Har du varit i mitt hus? @Josth :)

Säkringsskåp med flera säkringar märkta för olika rum som spis, tvätt, sovrum, kök, hall, vardagsrum med flera. Hyllor med säkringar ovanpå skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elcentraler med gamla porslinssäkringar, märkalappar för olika rum och en tapet med blommönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Men om det nu är trefas så är det ju inget jag kan pilla med, får kontakta elektriker och betala 1500 - 2000 för att de skall fixa detta....
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Då ser det ju ut att vara klart att du har trefas framdraget. Om man skall börja använda de här halvt okända ledningarna så behöver man dock kontrollera deras status. Vi vet ju inte vad som kan ha hänt med ledningarna sedan de blev urkopplade. Framförallt måste man kontrollmäta skyddsjord, så att den verkligen är kopplad.
 
Bra att se bilder! Då ska det gå att sätta upp 3 st 1-vägs uttag. Kan vara bra dock att också veta vilken säkring som går till belysningen i tvättstugan och befintliga uttag där?
 
P
Tack för hjälpen, nu vet jag en hel del mer och kan planera upprustningen av tvättstugan bättre.
Skall bara måla väggar, tak och försköna golvet först innan jag ger mig på elen. :)
 
Lite oroväckande att du en säkring i en av de tre (mitten) märkt "tvätt", vad slutar fungera om du tar bort den?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
Förhoppningsvis inget då de bara skall gå till de oanvända kablarna... hoppas jag..
Får testa detta senare då det är i min sommarstuga.
 
Du har troligen en spänningsförande ledare där i röret då du har missat att skruva ur en säkring.

Så får det inte vara. Denna säkring behöver skruvas ur om så är fallet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Till er som följer denna tråd med iver:

Vill bara meddela att mitten säkringen av "Tvätt" i centralen är kopplad till vattenpumpen...
Jag upptäckte detta efter ett toa besök.. :)
Så säkringen får allt sitta kvar, den har ju suttit där i minst 25 år, troligtvis mer.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.