Längs gatan i vårt område ska alla ha varsitt ädellövträd.
Vad kan ni föreslå som är:

- Snabbväxande (till en början)
- Inte alltför högt och bredkronat som uppvuxet
- Vackert (även på hösten och vintern)
- Inte kladdar ner bilen

(Som ädellöv räknas oftast alm, ask, bok, ek, fågelbär, lind och lönn.)

Tacksam för idéer! (och goda/dåliga erfarenheter)

/Fredrik
 
I första hand kan man ju gallra ut följande:
Linden 'droppar' alltså inte lämpligt ha bil ståendes under den
Asken fäller efter hand lätt grenar som kan skada närstående bilar
Almen - finns mindreväxande sådana - är väl inte dumt bara man tar hänsyn till almsjukan
Boken - växer snabbt men bör väl tuktas om man inte väljer avlad sort - blir annars väldigt stor
Lönnen grisar också ner
Fågelbäret kan vara ett alternativ
Eken - kanske inte så dumt - välj turkisk ek som växer lite snabbare och inte blir så stor
Rosenhagtorn är snygg - brukar dock inte bli ålderstigna (bäst-före-datum 20-40 år)

Det finns många sorter att välja på. Låna hem en trädbok! Kolla också vad grannarna väljer. Varför stipuleras just "ädellövträd"? Personligen är jag väldigt förtjust i Robinia - klotrobinia - lätt att hålla på lagom storlek, får underbar massa i kronan, växer snabbt, just denna sort med få grentaggar och har fin lyster i färgen. Tänder dock sent, skräpar en del och känslig för riktigt hård vind.
 
Inte ASK!!! Vi har massor med Askar och det känns som de växer 2 m varje år. Den får löv sist av alla träd och fäller dem först. Sprider sig som jag vet inte vad. Hittar askskott i alla utomhuskrukor, rabatter och längs husväggar. Tar man inte bort skotten samma år har de året efter blivit till en liten stam och man kan inte längre rycka upp dem. Precis som Yonna skriver tappar de rejäla grenar när det blåser. Enda fördelen med Ask är deras underbart vackra kronor.
 
Avenbok blir häftiga som träd. Växer väll ganska långsamt, men blir gärna breda om man låter dom få plats. Vackra, och sällsynta i uppvuxet tillstånd. Lätta att få tag på också, säljs för småpengar hos alla plantskolor .
 
Jag räddade ett träd vid nybygget. En äldre, stor, pampig ask som döljer havsutsikten :D. Men stora, uppvuxna träd ska man vara rädd om. Nu står den inte i närheten av biluppställningsplatsen men precis som Phillinea får jag plocka nedblåsta grenar i (den ännu ej fixade) trädgården och längs trottoiren. Skotten är inte ett problem - de tar man efterhand. Men asken blir stor.
 
Jag skall plantera några askar vid stugan är det tänkt, jag har fått två fjolårsskott som jag har stående i kruka. Lite grenar och småaskar kan jag stå ut med, det är träden värda. En frisk ask ser ju härligt frodig ut att man nästan vill smaka på den ;)
 
Det finns ju fina prydnadskörsbärsträd. Accolade och Bergskörsbär är två jättefina sorter. Växer rel. snabbt. Vågar inte säga hur mkt dom skräpar, de odlas ffa för sin fina blomning och bergskörsbäret får dessutom fina höstfärger. Tror inte ens att det blir ngr frukter som skräpar, träd med fyllda blommor får inte alltid det.
Annars kanske kastanj kan vara ngt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.