Gamla brädbolv i ett hus som stått i några hundra år. Golven är alltså slitna, lite skeva och har åldrats med huset. Golven är visserligen inte original, men närmar sig nog 100 år. De är nu lackade och ser ut som skit.

Det jag vill göra är att slipa bort den gamla lacken, så att jag kan blaska på med några lager halvmatt ofärgad lack som skydd. Huset hyrs ut och jag vill fräscha upp det lite och samtidigt lägga på ett bra skydd och passa på innan nya hyresgästerna kommer med barn och husdjur.

Målet är inte att golven ska bli helt jämna, fina och utan repor och synligt slitage, utan bara få bort den lack som är kvar så att jag kan lägga på ny. Målet är ett golv som ser slitet, men inte sunkigt ut, och som är mer lättstädat genom att det inte är trärent någonstans.

Det finns en hel del knepiga hörn och stenytor framför eldstäder, så jag kommer ändå att behöva använda något mindre än en "riktig" golvslipmaskin. Jag har sökt om den nya varianten Edge, men läst lika mycket dåligt som bra.

Är det bara dumt att ladda upp med hörselskydd, dammsugare och Rotex 150 med mjuk platta och slipa av det översta lagret på 70 kvadrat barrträgolv?
 
D
Berätta gärna hur detta går om du kör på det.

Jag har använt Edge, tyckte den var suverän men det var inte lack på golvet då. Rädd att papprena sätter igen sig på kommande lackade golv.

Här är en Youtube-film på någon som kör rotex på vad som ser ut som lackad gran:
 
Om det blir av kommer jag absolut att berätta. Att använda maskiner utan att skriva om det här i forumet går ju inte. Det blir lite som att träningsklockan lägger av mitt i spåret - då gills inte träningen och man har sprungit helt i onödan.

Filmen visar på några saker som jag redan anade. Hörselskydd på, använda en sån där mjuk matta mellan platta och papper och inte börja med så grovt papper.
 
  • Gilla
  • Haha
ivp och 1 till
  • Laddar…
D
När tänkte du sätta igång? Jag har en liten liten hall, knappt 2 kvadratmeter som jag ska slipa. Lackad gran. Har en enklare maskin än Rotex men kanske kan jag dela någon erfarenhet därifrån. För mig blir det dock "i sommar".
 
Jag har slipat ungefär 8 kvm trall med excenterslip en gång, och det skulle jag aldrig göra om.

Fördel med golvslipningsmaskiner är ju att man jobbar stående, och man kan börja med diamantklossar som är effektiva mot lacken utan att "sättas igen" ...

I slutändan handlar det väl om hur man värderar sin tid och rygg...
 
Att hyra en golvslipmaskin kostar typ 500/dygn, sedan tillkommer kostnad för papper, för 70 m2 ca 500 kr. Så att hålla på med mindre maskiner tycker jag är feltänkt, om du inte bor långt från en uthyrare dvs.
 
Jag bor väldigt nära en maskinuthyrare så det är inte det som avgör. Inte pengarna heller. Jag har slipat en hel del golv med "riktig" maskin och om målet hade varit att få ett helt slätt och felfritt golv hade jag absolut gjort likadant igen.

Det jag tycker är svårt med stor maskin är att bara få bort ytskiktet och följa med ojämnheter som jag vill ska få vara kvar. Jag har kört med vanlig maskin och den tycker jag tar bort onödigt mycket om golvet är ojämnt. Jag testade med en mjuk som skulle vara bra för just golv som böljar lite, men den blev jag inte vän med då jag inte tyckte att jag hade bra kontroll.

Att slipa golv med vanlig excenterslip skulle jag aldrig ge mig på, utan det är i så fall med en rotex eller liknande som avverkar så mycket mer än en som inte har direktdrift.

Första planen var att hyra in någon, men de jag pratade med hade bara "allt eller inget". Att inte ta bort för mycket och behålla det gamla och använda utseendet var det ingen som ville ge sig på.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det är väl bara att prova 🙂
Jag har slipat max 2-3kvm med rotex men då för att få det bra för lack, små köksutrymmen där slipen inte gick in.
Är väl inte säkert att du behöver bort med precis all lack heller, om du inte strävar efter ett perfekt golv
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är väl inte säkert att du behöver bort med precis all lack heller, om du inte strävar efter ett perfekt golv
Sant. Som sagt är det verkligen inte ett golv som ser nytt ut jag vill nå. Klart jag ska testa och då kanske jag ska gå på din linje och testa att inte ens ta bort precis all lack.
 
Risken finns ju att det blir fläckar där lacken är kvar.
 
Jag har slipat drygt 40 kvadratmeter golv av oljad brunbok i vårt vardagsrum med Rotex 150 med papper Rubin 80, 120 och 180. Det är såklart enklare att slipa ett oljat golv jämfört med ett lackerat. Är lacken väldigt hård kanske papperet Saphir 80 är bra att börja med. Det är inte så bekvämt att stå på knä varvat med att sitta på huk och slipa men det tog bara drygt 2 timmar att slipa hela golvet så det hade tagit längre tid för mig att hyra en golvslip.

Det är en stor fördel med Rotex och tillhörande dammsugare att slippa allt damm som en golvslip genererar. Med Rotex är det dessutom omöjligt att misslyckas och skapa spår.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Risken finns ju att det blir fläckar där lacken är kvar.
Då får jag välja mellan att slipa mer eller skylla på dig som gav mig idén. Dagsformen får avgöra vilket det blir.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag har slipat drygt 40 kvadratmeter golv av oljad brunbok i vårt vardagsrum med Rotex 150 med papper Rubin 80, 120 och 180. Det är såklart enklare att slipa ett oljat golv jämfört med ett lackerat. Är lacken väldigt hård kanske papperet Saphir 80 är bra att börja med. Det är inte så bekvämt att stå på knä varvat med att sitta på huk och slipa men det tog bara drygt 2 timmar att slipa hela golvet så det hade tagit längre tid för mig att hyra en golvslip.

Det är en stor fördel med Rotex och tillhörande dammsugare att slippa allt damm som en golvslip genererar. Med Rotex är det dessutom omöjligt att misslyckas och skapa spår.
Sedär. Någon som också är dum nog att tänka tanken. Tack för det.

Nu är inte hårdhet allt, men ditt bokgolv är väldigt mycket hårdare än mina barrträgolv, så med lack på mina är kanske arbetet jämförbart. Du pratar om några timmar. Jag såg framför mig att jag skulle ligga i flera dagar och gneta. Bra tips om papper. Jag har bara använt de ljusblå och aldrig tänkt på att det fanns annat än de och nät.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag har tillbringat många timmar med att slipa gelcoat och topcoat med Rotex 150, då använder jag bara Saphir 24 som biter bra på den hårda härdplasten. Vi har ett gammalt köksbord med skiva i något okänt träslag som blev lämnat ute i regn lite för länge. Bordsskivan såg ut att vara bortom räddning så jag provade att slipa den med Saphir 24 och i och med den ganska brutala avverkningen så gick det att rädda bordet som efter slipning med sedvanliga papper för trä lackades med golvlack och används fortfarande som extrabord.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag har slipat ca 12 kvadrat bokgolv med 150mm excenter (inte Rotex). Buntbandade fast ett kvastskaft så att jag kunde arbeta stående, då gick det rätt fort.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.