Hej, sorry om inlägget hamnar fel men det rör ju trots allt ett tak (om än innertak) :)

Vi ska sätta nytt innertak i form av gipsskivor (kortplank) med fasade kanter. Skivorna är 600x1200 i storlek. Rummet är 4x9 meter

Min fundering är egentligen HUR man ska sätta skivorna för att det ska se snyggast ut, misstänker att det inte blir helt bra att bara sätta upp EN hel skiva i ett hörn och utgå från den. Tänkte ha dem med förskjutna skarvar så att en skarv ligger mitt i den skivan som är brevid.

Finns det några tips och trix?
 
Sätt upp en skiva i ett hörn och sätt hela den raden ut. Börja sedan med den delen som blir över o.s.v.
Så gör vi alltid och det blir bra, skulle det inte stämma som du vill ha det kan du ju kapa ytterligare på den första skivan i den andra raden - sedan ger resten sig själv.!
 
Man ska ju helst få samma bredd på första och sista skivraden. Så det gäller att mäta upp hur många hela skivor det får plats och sen dela spillet på två. Så gjorde vi, allt efter instruktioner från tillverkarna av taket.
Tydliga instruktioner finns här:
http://forestia.byggma.no/dt_articlelist.aspx?m=273&amid=789
 
ThomasLindgren skrev:
Man ska ju helst få samma bredd på första och sista skivraden. Så det gäller att mäta upp hur många hela skivor det får plats och sen dela spillet på två. Så gjorde vi, allt efter instruktioner från tillverkarna av taket.
Tydliga instruktioner finns här:
[länk]
Jag ska ju sätta gipsskivor och det verkar råda lite delade meningar angående regelavstånd.. vissa säger cc30 och andra cc60...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.