smh
D Daniel 109 skrev:
Du har två anslutningar med ett hål rakt igenom. Hur kan du tro att två sladdar under samma skruv är två olika anslutningar? [bild]
Se inlägg #5. Det jag försöker göra nu är bara att fatta hur det här funkar.
 
MultiMan
Som du säkert förstår så kan det vara direkt livsfarligt att skruva med nätspänning (230V alt 400V) och därför är det något man inte ska göra innan man känner sig säker på sina kunskaper.

Ska man lära sig koppla är det lämpligt att börja med klenspänning, t ex 12V. Så gjorde jag från början. Det kan börja brinna då också beroende på strömkälla, men ingen fara för en själv om man får strömgenomgång.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
smh
MultiMan MultiMan skrev:
Som du säkert förstår så kan det vara direkt livsfarligt att skruva med nätspänning (230V alt 400V) och därför är det något man inte ska göra innan man känner sig säker på sina kunskaper.

Ska man lära sig koppla är det lämpligt att börja med klenspänning, t ex 12V. Så gjorde jag från början. Det kan börja brinna då också beroende på strömkälla, men ingen fara för en själv om man får strömgenomgång.
Tack, jag tror att det misstag jag gjorde (kunskapsteoretiskt sett alltså) var att blanda ihop ”sätta på en vanlig strömbrytare på en lampsladd” (det kan jag) med ”byta tryckströmbrytare på en lampsladd” (det kan jag inte). Även detta har jag alltså lärt mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.