smh
Hej! Jag köpte en gammal dubbellampa där den ena tryckströmbrytaren visade sig glappa. ”Det där byter jag ju lätt” tänkte jag, men det gjorde jag såklart inte.

Köpte två såna här på Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Tryckstrombrytare/p/22-2153

Petade in blå kabel på ena sidan och svart på den andra, och satte ihop allt med en förgreningsbox. När jag sätter i kontakten så lyser det, men när jag försöker slå av lampan (med tryckströmbrytaren alltså) så går en propp.

Vad har jag gjort för fel?

(Obs. På bilden har jag alltså bara satt i den ena lampan än för att testa. Tänkte senare att jag kanske köpt en defekt strömbrytare – yeah right – och monterade den andra också, med exakt samma resultat.)

Dubbellampa med en tryckströmbrytare där blå och svart kabel är ansluten, en hand som håller i en öppnad förgreningsbox; synliga kablar och anslutningsplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Strömbrytaren är enpolig, som du nu har kopplat det så gör du en kortslutning när strömbrytaren aktiveras.

Bara en ledare (brun eller svart) ska gå in och ut genom strömbrytaren.
Detta borde du ha sett när den gamla brytaren togs bort kan jag tycka.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
smh
E etompau skrev:
Bara en ledare (brun eller svart) ska gå in och ut genom strömbrytaren.
Aha! Så in och ut med svart ledare genom strömbrytaren, och den blå ska direkt in i förgreningsboxen?
 
smh smh skrev:
Aha! Så in och ut med svart ledare genom strömbrytaren, och den blå ska direkt in i förgreningsboxen?
Svar ja.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
E etompau skrev:
Detta borde du ha sett när den gamla brytaren togs bort kan jag tycka.
Det borde jag. Men jag såg ihopskarvade sladdar och tänkte ”det här ser knasigt ut, det ska jag reda upp!” Och ja, jag är en idiot. Men man lär sig något nytt varje dag…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
smh
E etompau skrev:
Svar ja.
Tack! Då finns det hopp. Hurra!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall det är 4st skruvterminaler på strömbrytaren (och det verkar det ju vara) så är det stor chans att två st bara är sammankopplade med varandra, dvs till för att skarva den blå ledaren.
Och sen sätts de svarta ledarna på andra sidan, på de terminaler som bryts av strömbrytaren.

Att ha en enkelt mätinstrument underlättar.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-006281/
 
Det skulle inte resultera i det som hände här. Men man ser till att veta hur en pryl fungerar innan msn kopplar in den.
 
Brytaren har ju bara två anslutningar. I alla fall om det handlar om den du länkar till i första inlägget. Det syns tydligt på bilderna, och bör synas ännu tydligare om du har brytaren. Hur kunde du tro att det där skulle fungera?
Skruva inte med nätspänning när du inte har någon som helst koll på vad du gör.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
smh smh skrev:
Det stämmer att det är 4 st skruvterminaler. Men vad har jag gjort för fel i så fall – satt dem på fel sida (dvs svart på den blå sidan, och blå på den svarta)?
Ja du har troligen valt fel anslutningar.
På din beskrivning så är det troligt att de två som lampan är kopplad mot hela tiden har kontakt med varandra oavsett läge på strömbrytaren - där kopplar du de två blå ledarna.

Och de två där strömmen kommer TILL lampan, de två är ju de som får kontakt när man slår på strömbrytaren (och då blir det kortslutning som bränner säkringen när du kopplat såhär).
Dessa två ska ha de svarta ledarna inkopplade på sig.
 
Mikael_L
Varför är ditt inlägg raderat?
 
smh
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är ditt inlägg raderat?
Ursäkta, jag försökte redigera det för att förtydliga men verkar ha raderat istället! (Inkompetent på flera områden, verkar det som.)
Så här skulle det vara: Det finns fyra ställen att sätta in sladdar på, och vardera "paret" har en skruv (sammanlagt alltså två skruvar). Så det verkar ju mer logiskt att alla sladdar ska in i brytaren (vad ska annars det andra paret hål vara bra för?).
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Du har två anslutningar med ett hål rakt igenom. Hur kan du tro att två sladdar under samma skruv är två olika anslutningar? Vit tryckströmställare med två anslutningar, var och en med ett genomgående hål och fästskruvar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
smh smh skrev:
Så här skulle det vara: Det finns fyra ställen att sätta in sladdar på, och vardera "paret" har en skruv (sammanlagt alltså två skruvar). Så det verkar ju mer logiskt att alla sladdar ska in i brytaren (vad ska annars det andra paret hål vara bra för?).
Ja, OK. Är det bara två st skruvar (men 4 hål) så finns det ingen förbikoppling i strömbrytaren, då måste de två blå skarvas vid sidan av strömbrytaren på något sätt.
Sen ska de två svarta kopplas in så det sitter en vid vardera skruv.
 
smh
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, OK. Är det bara två st skruvar (men 4 hål) så är det ingen förbikoppling i strömbrytare, då måste de två blå skarvas vid sidan av strömbrytaren på något sätt.
Sen ska de två svarta kopplas in så det sitter en vid vardera skruv.
Det jag tänkte var fyra ställen att sätta in sladden, är i själva verket två ställen alltså. Och att det är hål rakt igenom är bara av praktiska skäl? (Och ja, jag förstår att jag borde ha insett det ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.