En god vän har köpt ett kök av Marbodal.

För att få köket monterat hänvisade Marbodal till en snickerifirma.

För att hålla ner kostnaden så "dumma mig" erbjöd jag att fixa El installationen som en 60 års present!

Jag tog kontakt med snickerifirma innan installationen påbörjades och så klart skulle de ha extra betalt för spårning i betongväggen för vägguttag och fläktmatning och de hade en kompis som var elinstallatör. 😅

Övrig El skulle droppas till "plankan" dvs skåpbelysing och perilexuttaget på golvet under skåpen.

Så vad har jag gjort, fixat "plankan" och jag har spårat och dragit fram trådar för köksbänkseluttagen och fläkten, inte kul i en betongvägg.

Snickarna har nu monterat stomen för underskåpen samt att stenleverantören har levererat diskbänken och limmat fast dito på underbänksstomen.

Ingen hålgenomföring är gjord för att droppa kabeln till transformatorerna för belysning för överskåp/bänkbelysningen.

Snickarna menade då på att det är bara att spåra i väggen för belysningen.
Hur ska det gå till utan att demontera den fastlimade stenbänken och deras underskåpsstomar?

Jag vill hävda att snickarna har missat att instruerat stenfirman att göra håltagning för elinstallationen för att droppa kabeln för belysningen.
Håltagning skulle då döljas av överskåpen som ligger dikt mot underskåpen/stenplattan.

Det finns 3 lösningar som jag ser det,

1. Bänkstommar samt stendiskbänken monteras ner och att göra en spårning för skåpbelysningen (Sladdarna för belysningen) för att droppas.
2. En spårning måste tillföras, från ett av bänkuttagen, där ska det spåras vidare och fortsätta mot taket.
3. Klippa stickkontakterna och dra ner kablarna bakom ett glapp mellan bänkskivan och vägg.

Hur skulle ni agera?

Snickare! tjoflöjt tavelhängare i mina ögon 😁 försöker fördyra installationen.

Snickarna har ingen kommunikation med mig eller med beställaren!

Jag ser det som att snickerifirman försöker få extra inkomst!
Har de gjort fel genom att inte instruera stenfirman att göra håltagning för belysningskablarna?

Behöver lite input av er andra 😕
 
Redigerat:
H
Efter som du tagit på dig elen så borde väl du tatt kontakt med stenfirman och sagt vart du vill ha sakerna.
Snickarna ska ju bara montera
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Efter som du tagit på dig elen så borde väl du tatt kontakt med stenfirman och sagt vart du vill ha sakerna.
Snickarna ska ju bara montera
Sant men snickerifirman är "projektledare" de ger information till stenfirman om mått inte jag.
Jag ansvarar för den fasta elinstallationen inte för eventuella skarvsladdar.
 
H
D Danne824 skrev:
Sant men snickerifirman är "projektledare" de ger information till stenfirman om mått inte jag.
Må hända men vilket ansvar har dom för elen som du tatt på dig?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Må hända men vilket ansvar har dom för elen som du tatt på dig?
Inget som jag ser det, men de är projektledare.
De borde instruera om hur de vill ha elen dragen
Enligt mig 😉
 
H
D Danne824 skrev:
Inget som jag ser det, men de är projektledare.
De borde instruera om hur de vill ha elen dragen
Enligt mig 😉
Tyvärr så att du har tatt ansvar för elen, varför ska dom då berätta hur det ska dras utan det är väl upp till dig hur du vill ha det då?
Hade dom vart ansvariga och fått betalt så ja då ser jag att dom kan ta ansvar vart elen ska.
Just nu så är det snickare där som ska montera ett kök, där någon annan har ansvar för elen.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Tyvärr så att du har tatt ansvar för elen, varför ska dom då berätta hur det ska dras utan det är väl upp till dig hur du vill ha det då?
Hade dom vart ansvariga och fått betalt så ja då ser jag att dom kan ta ansvar vart elen ska.
Just nu så är det snickare där som ska montera ett kök, där någon annan har ansvar för elen.
Jag är väldigt tacksam för alla påhopp vilket jag önskar 🙃.
Det finns en leverantör dvs Marbodal.
Marbodal hänvisar till en snickare som ska ta över ansvaret för montaget.
Snickaren instruerar om hur och vilka utrymmen elen kan tas fram utemot deras montage av deras stommar.
En snickare är inte en Elinstallör utan måste ta en underleverantörer (elektriker) för detta endamål.
Sant att det är en snickare som ska montera ett kök, punkt!
Men Marbodal hänvisar till Snickaren?
Som jag ser det är det snickaren som är projektledare och ska instruerar hur VA och El ska installeras.

Eller är det slutkunden?
 
H
D Danne824 skrev:
Jag är väldigt tacksam för alla påhopp vilket jag önskar 🙃.
Det finns en leverantör dvs Marbodal.
Marbodal hänvisar till en snickare som ska ta över ansvaret för montaget.
Snickaren instruerar om hur och vilka utrymmen elen kan tas fram utemot deras montage av deras stommar.
En snickare är inte en Elinstallör utan måste ta en underleverantörer (elektriker) för detta endamål.
Sant att det är en snickare som ska montera ett kök, punkt!
Men Marbodal hänvisar till Snickaren?
Som jag ser det är det snickaren som är projektledare och ska instruerar hur VA och El ska installeras.

Eller är det slutkunden?
Ja men du är inte slutkund du är väl den som tog ansvaret över elen.
Eller menar du att du betalar marmodal för el jobbet med?
När nu marmodal är ansvarig för det så varför i hela friden gör du jobbet för?

Ni kommet skylla på varandra, de menar att du tatt på dig ansvaret för elen då du utför det.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja men du är inte slutkund du är väl den som tog ansvaret över elen.
Eller menar du att du betalar marmodal för el jobbet med?
När nu marmodal är ansvarig för det så varför i hela friden gör du jobbet för?
😃 missförstånd och lite OT.

Marbodal säljer ett kök punkt.
Marbodal erbjuder installationen genom en utomstånde snickare punkt.
Snickarna gör ett fristående avtal med slutkunden, punkt.
I avtalet med snickerifirma finns det ett avtal om ett fungerande kök, punkt.
Snickarna hänvisar till sin kompis El Nisse, punkt.
El Nisse får inte uppdraget då det finns ett billigare alternativ, dvs gratis endast material kostnad. Punkt.
Snickarna blir sura pga detta och vill inte samtala med beställaren. Punkt.

Jag/vi gör installationen probono vi har fullt upp till skillnad från andra på marknaden 😅 . Vi är bokade fram till 2029 just nu och nya objekt efter det står i kö.

Oavsett, jag ser det som att det är marmodal/snickarna som är ansvariga projektörer.

Men jag kan ha fel?
 
Titta i avtalet, där står vad som köpts. Det här är klassiskt när man delar en entreprenad.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Elektrikern samordnar med husägaren och meddelar kökssnickarna vad som behövs för rlen. Gör att kunna förbereda före stommar monteras och slutföra när köket är på plats?

I vanliga fall om inte kökssnickaren står för el koordinerar beställaren arbetena mellan de olika entreprenörerna

Eller?

Men ja. TS skulle sagt vad denne behövde och planerade

Nu verkar tråden iofs inte handla om vad som är rätt utan vi ska hålla med TS😁
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Det här låter lite som "det vanliga" om man bryter isär en totalentreprenad.

Någon beställer en köksinstallation, men vill göra själv eller med annan hantverkare på någon punkt. Då rasar lite av finessen med totalentreprenaden. Såvida man inte får in i avtalet att totalentreprenören skall anlita gratis elektrikern som en del av totalentreprenaden.

Och det är troligen så att snickarfirman inte direkt ansträngt sig för att samordningen skall bli rätt, det är ju inte längre deras ansvar.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
D
Appendix Appendix skrev:
Elektrikern samordnar med husägaren och meddelar kökssnickarna vad som behövs för rlen. Gör att kunna förbereda före stommar monteras och slutföra när köket är på plats?

I vanliga fall om inte kökssnickaren står för el koordinerar beställaren arbetena mellan de olika entreprenörerna

Eller?

Men ja. TS skulle sagt vad denne behövde och planerade

Nu verkar tråden iofs inte handla om vad som är rätt utan vi ska hålla med TS😁
Jag håller med till fullo! ... med TS.
 
Jag vet inte om jag är trög, men varför spårades inte all el in i betongen?
Brukar man göra hål i stenskivor på eldragning?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det här låter lite som "det vanliga" om man bryter isär en totalentreprenad.

Någon beställer en köksinstallation, men vill göra själv eller med annan hantverkare på någon punkt. Då rasar lite av finessen med totalentreprenaden. Såvida man inte får in i avtalet att totalentreprenören skall anlita gratis elektrikern som en del av totalentreprenaden.

Och det är troligen så att snickarfirman inte direkt ansträngt sig för att samordningen skall bli rätt, det är ju inte längre deras ansvar.
Ja tyvärr har du så rätt!

I slutändan är det beställaren som sitter med svartepetter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.