Jag bor i en BRF som bildades 1998 och vi har haft det bra fram tills att en person flyttade in, och sedan dess har denne vid varje enskild årsstämma tagit upp 15-20 punkter de tycker görs fel, punkter som ofta tillbakavisades redan på förra stämman, och de kommer med anklagelser om att styrelsen är korrupt och ordföranden bör misstroendeförklaras och konsekvent gör att alla stämmor drar över tiden mellan 30-45 minuter.

Personen är rättshaverist och startar alltid gräl vid alla möjliga chanser, även i tvättrummet, soprummet och trapphuset. Vid ett kallt år krävde personen att vi gjorde köldmätningar i dennes lägenhet och när ordföranden och jag kom in i lägenheten för att mäta värmen i olika hörn började personen att verbalt kritisera oss för att de tyckte vi gjorde ett dåligt jobb och huset ska vara varmare, och ett mätjobb som skulle tagit 5-10 minuter av mätning med medhavd dosa tog istället 35 minuter för att personen startar meningslösa och ovinnbara gräl. De har noll impulskontroll.

Jag tror att personen är sociopat, de har de värsta krishanteringsstrategier jag någonsin träffat på och när personen var invald som valberedning spenderade de all tid under besökandet av boende med att "vinna över" folk på dennes sida för att ha mer slagtyngd för nästa stora krig. Jag vet det för att personen gjorde så med mig: kom in i min hall, pratade i 25 minuter skit om varje enskild person i styrelsen och sade att de var korrupta och tog dåliga beslut, och avslutade sitt raljerande tal med "och så här tycker du också, eller hur?" Alltså säger personen "Antingen är du med mig eller mot mig".

Jag sade "Jag ställer gärna upp som styrelseledamot" och ville där och då bli en del av styrelsen enbart för att försöka rädda kåken från denna Lucifer.

Jag kan gå i god för alla i vår styrelse, det är bara människor som vill lösa alla problem huset har och våra möten drar aldrig över tiden, vi har väldigt bra rutiner igång.

Har ni haft erfarenhet av någon galen rättshaverist i er BRF? Hur löste det sig? Fick ni situationen att förbättras på något sätt?
 
  • Ledsen
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns väl en tråd för något år sedan på detta forum som beskrev sin styrelse som korrupt och att alla var hämska, kanske är han :)

Tyvärr finns det ju en massa sådana personer. Men det måste väl vara fler än du i Brf som ogillar hans tankesätt?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Grattis om det bara är 45 minuter varje stämma. Det finns ofta en ”Ove” i varje kvarter.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Verkar vara en riktigt dålig sociopat. Manipulera folk är en konst. Detta handlar som tur är om en amatör.....
Rättshaverist ... Ja det låter som det.... De kan vara fruktansvärt jobbiga...
Mitt råd är att vara väldigt saklig. Ge inte 30 minuter utrymme åt massa nonsens om hur dumma alla är. Svara att du vill ha saker skriftligt istället (det kommer du få). Kasta sedan dessa dokument rakt ner i papperskorgen. 👍
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Verkar vara en riktigt dålig sociopat. Manipulera folk är en konst. Detta handlar som tur är om en amatör.....
Rättshaverist ... Ja det låter som det.... De kan vara fruktansvärt jobbiga...
Mitt råd är att vara väldigt saklig. Ge inte 30 minuter utrymme åt massa nonsens om hur dumma alla är. Svara att du vill ha saker skriftligt istället (det kommer du få). Kasta sedan dessa dokument rakt ner i papperskorgen. 👍
Absolut en dålig "mastermind", personen liksom biter varje hand som är inom räckhåll, djupt självdestruktivt beteende. Ja, att be om punkterna skriftligt i förväg låter som ett alternativ för att få tiden att gå ihop bättre.

Min gissning är att personen haft riktigt obehagliga föräldrar som drillat sitt barn att man alltid ska klaga och aldrig acceptera något annat än total underkastelse tillbaka.

Till Posselosse: Ja, majoriteten av de boende ser förmodligen personen som illasinnad och bråksugen. Det hjälps inte av att styrelsen (innan jag tillträdde) satte igång en fasad-ändring som retade flera andra boende, och som den här personen använt som vind i seglen för att agera missnöjesparti.

Det tråkigaste med situationen är att årsmötena en gång i tiden var muntra och med skämt och skoj under diskussionerna, och ibland även ett välmenat sommartal av någon, men den stämningen är bortblåst sedan flera år, vilket är tråkigt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det krävs lite jävlaranamma och samråd inom styrelsen och de boende.
Högst informellt får man säga åt "alla" att vederbörande ska göra sina tal skriftliga och skicka in, aldrig prata med stollen, Svårt men nödvändigt.
Vid nästa årsmöte tar man in en ny "ordförande" utifrån, som håller i mötet.
En person med pondus som kan styra mötet.
Sedan finn en förmodligen vidrig taktik, som är att ta alla "opassande" frågor/kommentarer och skjuta de till sista frågan, "övriga frågor", väl där vid sista punkten så hänvisar man till att de "opassande frågorna" skulle tagits upp under tidigare punkter.
En skicklig/ful ordförande för mötet kan även ställa frågor som inte går att svara rätt på så det går fort att gå vidare i mötet.
Sen får man vara jävligt snabb med att slå klubban i bordet och avsluta mötet.

Detta är inget jag förespråkar, men har sett denna taktik på flera olika möten för att hindra stollarna att få utrymme, och tyvärr ett fåtal gånger när styrelsen vill köra över alla medlemmer.....
/Workingclasshero
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det krävs lite jävlaranamma och samråd inom styrelsen och de boende.
Högst informellt får man säga åt "alla" att vederbörande ska göra sina tal skriftliga och skicka in, aldrig prata med stollen, Svårt men nödvändigt.
Vid nästa årsmöte tar man in en ny "ordförande" utifrån, som håller i mötet.
En person med pondus som kan styra mötet.
Sedan finn en förmodligen vidrig taktik, som är att ta alla "opassande" frågor/kommentarer och skjuta de till sista frågan, "övriga frågor", väl där vid sista punkten så hänvisar man till att de "opassande frågorna" skulle tagits upp under tidigare punkter.
En skicklig/ful ordförande för mötet kan även ställa frågor som inte går att svara rätt på så det går fort att gå vidare i mötet.
Sen får man vara jävligt snabb med att slå klubban i bordet och avsluta mötet.

Detta är inget jag förespråkar, men har sett denna taktik på flera olika möten för att hindra stollarna att få utrymme, och tyvärr ett fåtal gånger när styrelsen vill köra över alla medlemmer.....
/Workingclasshero
Att ta in en extern mötesledare är ingen dum idé, vi hade tänkt att ta in en ekonom eller annat nästa år för att förklara budgetbeslut och dylikt. Ska kolla upp detta.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
alla "opassande" frågor/kommentarer och skjuta de till sista frågan, "övriga frågor"
Vi har överhuvudtaget ingen sådan punkt. Enbart en strikt dagordning enligt stadgarna samt eventuella motioner.

Allmänt snack hör inte till stämman utan det får tas på fikat efteråt.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har överhuvudtaget ingen sådan punkt. Enbart en strikt dagordning enligt stadgarna samt eventuella motioner.

Allmänt snack hör inte till stämman utan det får tas på fikat efteråt.
Olika stämmor har olika regler.
Vissa är mer öppna, andra är inte det, typ: "Va ska man ta livet av sig för - när man ändå aldrig får höra snacket efteråt" ;-)
/W
 
S Selves skrev:
Att ta in en extern mötesledare är ingen dum idé, vi hade tänkt att ta in en ekonom eller annat nästa år för att förklara budgetbeslut och dylikt. Ska kolla upp detta.
Det är vanligt att man anlitar en extern mer eller mindre proffs mötesordförande till årsstämman.

När det finns problem av den här typen, så är det viktigt att ha en mötesordförande som kan hålla stenhårt på formaliteterna. Men det är något annat än att låta en ekonom förklara ekonomidelen. Mötesordföranden skall inte utala sig om sådant, utan kunna sitta där helt oberoende, bara hålla sig till de rena mötesteknikaliteterna. En som förklarar hur styrelsen sköter ekonomin kan uppfattas som part i målet.
 
Jag tycker inte att det låter som en sociopat. Inte heller tycker jag att det låter som allvarliga problem. Att möten inte går riktigt så fort som man vill får man räkna med.
 
Vi hade en sån där typ i bysamfälligheten. Efter att ha förlorat tillräckligt många och långa rättsprocesser i olika instanser och efter att ha haft med sig advokat på stämmorna så fick han till slut brist på pengar och lugnade ner sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Är själv med i vår brstyrelse. Det är dels för att ha koll på vad som sker i föreningen, kunna påverka men också för att slippa få in personer som den du beskriver i styrelsen. Upplever dock att ofta så vill inte personer som har synpunkter på allt, vara med i styrelser. I ett sånt här läge då skulle man önska att styrelsen slöt sig samman för att så mycket som möjligt ha samma inställning till denne person. Själv skulle jag bli riktigt vrång på en person som hade negativ kritik till mig i en styrelse men inte framförde den till mig utan till andra. Men det låter som det finns gravare psykiska orsaker till agerandet i detta fall. Inte bara att det är en person som vill få saker utförda snabbt. Värsta jag varit med om var inte så illa; Bara en äldre man som var bilpolis på gården. Om fastighetsbolaget stod längre än en halvtimme eller Pizzabudsbil körde fram då var han snabb på påpeka det upprört som olämpligt. Tror många som bryr sig på det där sättet har riktigt deprimerande privatliv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grattis om det bara är 45 minuter varje stämma. Det finns ofta en ”Ove” i varje kvarter.
Precis. TS får återkomma när stämman tar 5 timmar PGA ”Ovarna”

Men nu kanske TS tar upp det varma kranvattnet själv nästa stämma 🤪
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Om föreningen är medlem i någon organisation kan det vara en idé att kontakta denna,

När jag satt i en BRF-styrelse hade vi Fastighetsägarna att rådfråga vilket var riktigt bra flera gånger då vi hade en riktig s*tk*rring i föreningen som krävde det ena och det andra. Med en organisation i ryggen vet man vad man måste göra och vad vi kunde strunta i. Ganska skönt också att ha något att hänvisa till.

Förstå mig rätt, självklart ska medlemmar kunna komma med kritik och förslag, men denna medlem krävde specialbehandling och att få ta del av b la listor på boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.