Är det någon som tycker det är kul att rita planlösningar och har ett öga för vad som kan fungera, så tar jag gärna lite hjälp :)

Jag har en sommarstuga som är byggd på 70-talet och har sedan dess fått vatten indraget, men annars inga direkta ändringar. Den står på pelare, så alternativa platser för vatten och avlopp går relativt enkelt att ordna. Utöver det så har den inga inner-väggar som är bärande och därför är det möjligt att göra rätt mycket.
Jag har försökt rita lite själv i floorplanner, men känner inte att jag får till någon som känns bra.

Slipper helst att flytta på fönster då det innebär arbete med bygglov osv. Utöver det så är skorstenen inte något som går att flytta på. Värt att veta är att fönstret vid soffan är lägre än andra fönstren. Det finns en elterminal vid ingången idag, mellan ytterdörr och garderob.

Önskemål för oss själva är väl mindre döyta i hallen, bättre planerat badrum (aningen större kanske). Större sovrum med plats för garderober (vi gillar utsikten från sovrumsfönstret).

Nuvarande planlösning bifogad som bild.
 
  • Planlösning av en sommarstuga med vardagsrum, kök, sovrum, barnrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg våtrum nära varandra. Hur ser tomten ut? Hur är solen etc?
 
BirgitS
Vad tror du om att ha köket längs ytterväggen mellan ytterdörr och fönstret med en köksö framför?
Då kan man flytta lilla sovrummet åt vänster lika mycket som nuvarande kök är brett och sen låta stora sovrummet växa efter och få två fönster.

Med den sovrumsändringen kan man också ha köket längs sovrumsväggarna, sovrumsdörrarna på var sin sida av köket.

När det gäller badrummet undrar jag hur stora varmvattensberedaren och -tanken är?
Går t.ex. endera att placera under fönstret?
Badrummet kommer att kännas rymligare och luftigare om man har det som tar liten golvyta närmast dörren och de andra i övre änden. Nu är det en trång passage mellan toalett och dusch.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Huset står i sydväst-riktning för sidan av huset som har ytterdörren. Utanför på samma sida är en altan efter hela väggen med majoriteten av tomten i den riktningen.

Där köket är nu är ett fönster mot grannen med en liten skogslänt mellan.

Fönstret på båda kort-sidor är mer eller mindre mot skog endast.

Vad gäller varmvatten-beredaren och hydrofontanken. Så är båda relativt låga, men kanske borde bytas om några år. De är en hylla på dem. Men den hyllan är ungefär i halva fönstrets höjd.

Att ha köket i nuvarande hall skulle nog fungera. Dock kanske man vill flytta ytterdörren då. Eller?
 
BirgitS
Skulle man kunna ha endera av varmvattenberedaren och hydrofontanken ovanför den andra för att spara plats?

Du får pröva med att rita ut det de alternativa köksförslagen så får vi se om ytterdörren kan vara kvar på samma ställe. Jag tycker att avståndet mellan ytterdörr och fönster ser ut att vara likt längden av nuvarande kök.
 
Jag testade lite snabbt och det känns som att det är görbart och även bättre än nuvarande, testade med köket på både sovrums väggen och ytterväggen. Även om jag måste titta lite på hur folk skulle gå och om det känns naturligt utan att vara i vägen.

Sedan stora sovrummet måste jag fundera lite på var hur man ska hantera garderob osv. Snodde lite utrymme till duschen från sovrummet nu när det är större också.
 
  • Översiktlig planritning av en lägenhet med måttangivelser, som visar placering av kök, vardagsrum, sovrum, badrum och hemmakontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av en bostad med etiketterade rum inklusive vardagsrum, kök, sovrum, kontor och badrum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror andra alternativet är bättre för då känns det inte som att direkt snubblar in i köket när man kommer in genom ytterdörren.

När det gäller stora sovrummet kan du testa med att ställa sänggavlarna mot ytterväggen och ha garderoberna mot lilla sovrummet (blir lite ljuddämpning mellan sovrummen). Men det kanske blir för trångt när duschen tar lite plats av sovrummet.

Badrumsdörren kan även vara placerad närmast ytterdörren. Kolla om du får till en bra planlösning av badrummet då.
 
Skönt att inte behöva göra om allt på en gång. Så om vi kan låta bli badrummet i första omgången så är det värt mycket. Mellan ytterdörren och varmvattenberedaren är elcentralen och en kabel kanal, så väggen är egentligen lite tjockare just där.
Även om vi tänker att badrumsdörren kommer behöva flytta på sig när vi attackerar badrummet, så slutritningen kan ju vara på plats på en gång. Tror dock att arbetet med att flytta elcentralen och varmvattenberedaren på för att flytta dörren dit känns som lite för mycket arbete för den vinningen, men att ställa den där tvättmaskinen är eller där toastolen är känns mer realistiskt.

Kan eventuellt vara värt att flytta gamla lilla-sovrumsfönstret in i stora sovrummets utrymme och skapa en walk-in-closet mellan sovrummen som man kommer åt från ett av sovrummen. Då blir också sovrummet inte överdrivet stort och så får vi skippa dusch-idéen.

Känns också som om att köksön behöver vara lite smalare för att det inte ska bli för trånga gångar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Typ likt:
 
  • Planritning av ett hem med vardagsrum, kontor, två sovrum, closet och badrum, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det är också en möjlighet.

Dock är det ovanligt att ha ett fönster ovanför handfatet eftersom man förväntar sig att ha en spegel där men det är ju mest en fråga om tycke och smak. Däremot är det vanligt med en toalett under fönstret.

Behövs det inte mer förvaring vid ytterdörren?
 
Här ett exempel med loft.
 
  • 3D-visualisering av ett loftområde med sängar, fönster och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D layout på en öppen planlösning med loft, möbler och fönster, i skissen av ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett loft med öppen planlösning, trappa, kök, och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett enplanshus med vertikalt panelat träfasad och svart tak inkluderar loft och veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av ett enplanshus med sadeltak, loft, träfasad, fönster med spröjs och veranda med räcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga bilder ToreJ01, men jag har lite svårt att bedömma storleken.
Hur långa är väggarna?

Vi har funderat lite på loft också. Vi har relativt högt i tak i vinden och i mitten är det full ståhöjd, men ganska litet utrymme som skulle lämpa sig och har jag förstått rätt så att göra om en kallvind kräver ganska mycket; bygglov, bra fukt-hantering, arbetet med själva loftet och i vissa fall förstärkning av takstolarna.
 
If you decided to move the front door, you could do something like this: Planritning av första våningen med vardagsrum, kök, kontor/sovrum, huvudsovrum, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Or without moving the door (mirror):
Ritning av första våningen i ett hus med måttangivelser och markerat kontor/sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Generally, you have to decide on something: An office or a cabinet? Or both?
 
  • Gilla
danalm
  • Laddar…
D danalm skrev:
Snygga bilder ToreJ01, men jag har lite svårt att bedömma storleken.
Hur långa är väggarna?

Vi har funderat lite på loft också. Vi har relativt högt i tak i vinden och i mitten är det full ståhöjd, men ganska litet utrymme som skulle lämpa sig och har jag förstått rätt så att göra om en kallvind kräver ganska mycket; bygglov, bra fukt-hantering, arbetet med själva loftet och i vissa fall förstärkning av takstolarna.
Några bilder till.
 
  • Arkitektonisk sektionsritning av ett enplanshus med måttangivelser och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husfasad med måttangivelser, fönster, dörr och frontveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med måttangivelser och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en loftvåning med möbler och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för inspirationen. Vill ha kvar eldstaden och helst inte flytta fönster, men du ger mig lite idéer med dessa skissar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.