Jag bygger ett till en början oisolerat förråd med pulpettak. Planen är att sätta upp vindpapp om man skulle vilja isolera hela eller delar i framtiden men lyckas inte hitta hur den skall sitta mot taket. Ska jag sätta kortlingar mellan varje takfack typ och fästa mot denna eller räcker det att sätta pappen upp till hammarbandet under takstolarna, går det att lösa sista biten på ett rimligt sätt om/den dagen man nu vill isolera då? Bifogar bild hur det ser ut. Tack!
 
  • Oisolerat förrådsbygge med pulpettak, trästomme och osynlig vindpapp under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska isolera någon gång så är det bra med en luftspalt mot råsponten. Vindduken ska gå upp till den men inte täcka för. Luftspalten görs enklast med 45x45 i hörnen mellan råspont och takås och sedan en oljeboard eller liknande mellan åsarna. Finns även vaxad styv kartong anpassad för att bygga luftspalt.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Om du ska isolera någon gång så är det bra med en luftspalt mot råsponten. Vindduken ska gå upp till den men inte täcka för. Luftspalten görs enklast med 45x45 i hörnen mellan råspont och takås och sedan en oljeboard eller liknande mellan åsarna. Finns även vaxad styv kartong anpassad för att bygga luftspalt.
Tack, har du någon bild eller så som visar hur det ska se ut? Inte hundra jag förstår hur. Kan även passa på att fråga dig som verkar ha koll, om jag skippar vindpappen, hur är kutym att fästa liggande panel mellan de utskjutande bjälkarna utöver i mitten på korta bjälken, tänker de bör ha stöd även vid sidorna vid de långa bjälkarna, kan ju absolut lösa något eget påhitt men skulle gärna veta vad man ”brukar” göra.
 
Tomture61
Shigeru Shigeru skrev:
Jag bygger ett till en början oisolerat förråd med pulpettak. Planen är att sätta upp vindpapp om man skulle vilja isolera hela eller delar i framtiden men lyckas inte hitta hur den skall sitta mot taket. Ska jag sätta kortlingar mellan varje takfack typ och fästa mot denna eller räcker det att sätta pappen upp till hammarbandet under takstolarna, går det att lösa sista biten på ett rimligt sätt om/den dagen man nu vill isolera då? Bifogar bild hur det ser ut. Tack!
Byggde min luftspalt med 23 x 36 läkt . Min åsikt är att en luftspalt på 23 mm är fullt tillräcklig .
Läkten monteras dikt mot undersidan på råspont , spiken mot takstol .
Masonit funkar utmärkt att skapa luftspalten med , fäst med pappspik .
Vaxad kartong funkar utmärkt när det blir vinklar i luftspalten .
Tänk på att luftspalten ska vara öppen på sin lägsta och högsta punkt .
Man ska få ett självdrag i luftspalten .
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Shigeru Shigeru skrev:
Jag bygger ett till en början oisolerat förråd med pulpettak. Planen är att sätta upp vindpapp om man skulle vilja isolera hela eller delar i framtiden men lyckas inte hitta hur den skall sitta mot taket. Ska jag sätta kortlingar mellan varje takfack typ och fästa mot denna eller räcker det att sätta pappen upp till hammarbandet under takstolarna, går det att lösa sista biten på ett rimligt sätt om/den dagen man nu vill isolera då? Bifogar bild hur det ser ut. Tack!
Inser att jag ej svarade på din fråga .
Ska ytterpanelen på upp mot råsponten eller avslutas mot undersidan av takstolar ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Inser att jag ej svarade på din fråga .
Ska ytterpanelen på upp mot råsponten eller avslutas mot undersidan av takstolar ?
Panelen hade jag tänkt ha upp till råsponten
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61
Shigeru Shigeru skrev:
Panelen hade jag tänkt ha upp till råsponten
Som skrevs tidigare , en spalt för luftning är nödvändig .
Exakt hur vindduken ska monteras ovan hammarband 🤔
Nu byggde jag med sadeltak på mitt bygge , skippade vindduk ovan hammarband .
Har lockläktpanel så får viss ventilation i springorna , baksidan på panelen sitter vaxad kartong som agerar luftspalt till råsponten (sitter dikt mot fasadpanelen)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.