Hejsan,

Jag tänkte byta dessa två lampor till spotlights, som t.ex: https://www.ikea.com/se/sv/p/krusnate-takspot-med-4-spots-vit-70564190/

Dock är det en betong som sticker ner som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har ni tips vad jag kan göra för att kunna lägga spotlightsen, jag tänkte först täcka igenom betongen med spotlightsen men betongen är alldeles för stor. Laddar upp två bilder, tack på förhand
 
  • Vit taklampa ovanför träskåp mot texturerad takyta, med synlig betongkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa på texturerad takyta ovanför träskåp, med avsikt att ersättas med spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag kanske missförstår något men om du menar det som skruvarna sitter i så är det inte betong utan hållaren/fästet för glaskupolen, alltså en del av lampan. Lossa skruvarna så att du får bort lampglaset så ser du nog bättre hur det ser ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske missförstår något men om du menar det som skruvarna sitter i så är det inte betong utan hållaren/fästet för glaskupolen, alltså en del av lampan. Lossa skruvarna så att du får bort lampglaset så ser du nog bättre hur det ser ut.
Hmm tack för svaret, men när jag nu slår på där skruvarna sitter i, så är det stenhårt, prick som en betong känns det som. Ifall det är betong vet du vad jag kan göra för att sätta spotlights? Eller är det enda alternativet slå sönder betongen
 
Storsockret
K kevinh skrev:
Hmm tack för svaret, men när jag nu slår på där skruvarna sitter i, så är det stenhårt, prick som en betong känns det som. Ifall det är betong vet du vad jag kan göra för att sätta spotlights? Eller är det enda alternativet slå sönder betongen
Ta loss skruvarna så kommer du åt att ta ner hela lampan, sen kan du skruva upp spotlightsen. Du har ju inte betong som sticker ner från taket som lampan sen är skruvad i.
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
BirgitS
K kevinh skrev:
Hmm tack för svaret, men när jag nu slår på där skruvarna sitter i, så är det stenhårt, prick som en betong känns det som. Ifall det är betong vet du vad jag kan göra för att sätta spotlights? Eller är det enda alternativet slå sönder betongen
Det brukar vara porslin i de där fästena, alltså vad toaletten är gjord av och om du slår på toaletten så märker du nog att det känns stenhårt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ta loss skruvarna så kommer du åt att ta ner hela lampan, sen kan du skruva upp spotlightsen. Du har ju inte betong som sticker ner från taket som lampan sen är skruvad i.
Tack för svar! Kommer det inte bli två runda hål då (fästen), en för spotlight och en porslin?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar vara porslin i de där fästena, alltså vad toaletten är gjord av och om du slår på toaletten så märker du nog att det känns stenhårt.
Tackar! Så jag borde slå bort den tycker du?
 
Storsockret
K kevinh skrev:
Tack för svar! Kommer det inte bli två runda hål då (fästen), en för spotlight och en porslin?
Du tar alltså ner hela fästet, som du ser på bilden på Ikea så har du ju en kupa på den också som följer med som du sätter upp istället, du kommer ta ner hela klumpen från taget och bara ha en dosa/uttag kvar.
 
  • Gilla
kevinh och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
Storsockret
Som den här vansinnigt vackra illustationen blir det istället :D

Takmonterad armatur med två riktbara spotlights ovanför ett träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Porslinet är en del av lampan så det går att ta bort porslinsdelen. Ta bort glaset så att du ser hur det ser ut inuti.

Det här är en liknande lampa: [länk]
Som du ser består lampan av två delar, en hållare/fäste/sockel och en glaskupa.
Jahaa, det ser ut och känns som att det är stenhårt när jag rör på den, så det är bara att dra ut den med enkla ord, när man har tagit bort skruvarna?
 
Storsockret Storsockret skrev:
Som den här vansinnigt vackra illustationen blir det istället :D

[bild]
Riktigt fint ju! Då kopplar jag, ta bort skruvar sedan ta bort fästet och så är det bara installera spotlightsen utan problem
 
BirgitS
K kevinh skrev:
Jahaa, det ser ut och känns som att det är stenhårt när jag rör på den, så det är bara att dra ut den med enkla ord, när man har tagit bort skruvarna?
Hållaren kan sitta fast med skruvar i taket. Men det ser du när du får bort glaset.
 
  • Gilla
kevinh och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hållaren kan sitta fast med skruvar i taket. Men det ser du när du får bort glaset.
Jahaa ok då kopplar jag!! trodde det var skruvarna som jag kunde se! Bifogar en video :)
 
K kevinh skrev:
Jahaa ok då kopplar jag!! trodde det var skruvarna som jag kunde se! Bifogar en video :)
Om vi kallar det med skruvarna som du knackar på för fästet och det som sitter i fästet och är ljust kan vi kalla för kupan så är meningen här att du skruvar ut skruvarna och sedan kan du antingen dra loss eller skruva loss kupan.
Då kommer du se det som lyser (kallat ljuskällor med vardagligt kallas det lampor).
Ta bort dessa. Du ska nu kunna se skruvar upp i taket som gör att fästet inte ramlar ner.
Du ska också se inkopplingen av el. Om det är en stickkontakt (går att koppla loss lätt) så dra ur den. Skruva ner fästet.

Tillägg: fästet kan också vara fäst i en krok i taket och spänd med skruvar mot taket.
 
  • Älska
  • Gilla
kevinh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.