Hej!

Ska byta fasaden på mitt torp. Ska göras i ”klassisk” stil som på bilden. Dock vill jag ha fasade ribbor så som finns att köpa på byggmax. Jag har ”vanliga” ribbor uppsågade på ”hemma sågverk”. Så min fråga är kan jag fasa dessa på ett smidigt sätt? Kan det fungera med överhandsfräs? Vad rekommenderar ni?
 
  • Slitet rött träpanel på ett torp med flagande färg och synliga träribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad lockläkt av finsågad gran från Byggmax, tänkt för klassisk stil fasadrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller en elektrisk hyveln, jag tycker att man har mer nytta av den som allroundmaskin för avfasning och justering.
 
Totte_S
Snickra en jigg och elhyvel eller manuell hyvel
 
Klyvsåg är ett till tips
 
D
A Axel98 skrev:
Hej!

Ska byta fasaden på mitt torp. Ska göras i ”klassisk” stil som på bilden. Dock vill jag ha fasade ribbor så som finns att köpa på byggmax. Jag har ”vanliga” ribbor uppsågade på ”hemma sågverk”. Så min fråga är kan jag fasa dessa på ett smidigt sätt? Kan det fungera med överhandsfräs? Vad rekommenderar ni?
Vad har du för verktyg som skär eller sågar?
 
Jag ser ingen mening med att fasa ribborna. Det är bara ett marknadsföringspåfund. Om du likväl gör det se till att du gör det på rätt sida så du kan spika dem med kärnsidan utåt.
 
Fungerade bra med Biltemas elhyvel!
 
H heimlaga skrev:
Jag ser ingen mening med att fasa ribborna. Det är bara ett marknadsföringspåfund. Om du likväl gör det se till att du gör det på rätt sida så du kan spika dem med kärnsidan utåt.
Är i samma läge som TS och det av estetiska skäl som nog är väl värda att beakta😜
 
  • Detaljerade illustrationer av locklisternas profiler inklusive Karnisprofil, Kvartsstavprofil, Hålkälsprofil, Välvd profil och Åsprofil från 1700- och 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över stående paneltyper från olika tidsepoker med måttangivelser, inklusive dubbelfasspont och panel med lockläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.