Hur kopplas olika material när det kommer till tappvattenrör? Vi har just nu inkommande galvade rör, mässingkoppling, kopparrör, mässingkoppling och galvat igen. Finns det risk för galvaniska strömmar?
 
Rickard.
Ja det är risk för det och det är stor risk att det galvade på slutet kommer att ha förkortad livslängd, hur mycket kan jag inte svara på.
Grundregeln är att det är okej att i flödesriktningen byta från stål till koppar men inte tillbaka till stål igen.

Har du problem med brunt vatten ibland?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det är risk för det och det är stor risk att det galvade på slutet kommer att ha förkortad livslängd, hur mycket kan jag inte svara på.
Grundregeln är att det är okej att i flödesriktningen byta från stål till koppar men inte tillbaka till stål igen.

Har du problem med brunt vatten ibland?
Men är det inte därför man sätter mässing innan det går tillbaka från koppar till galvat igen? Och vattenmätaren, den kommer ju ändå vägen oavsett, vad är den gjord av?

Nej inte brunt vatten än.
 
Rickard.
Njaa mässing ligger väldigt nära koppar på den galvansiska skalan så skillnaden är nog marginell och det är inte anledningen varför mässing används.
I rörinstallationer är ofta direktkontakten mellan stål och mässing(och koppar) rätt begränsad vilket säkert hjälper men jag är inte någon expert på ämnet utan i princip en amatör som läst branchpraxis 😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.