Lite omformulerat:
Var det vanligt att "förr" lägga papptaket så här med synliga spikar där man gjort skarvar? Känns dumt...

Eller har takläggaren haft otur och gjort tankevurpa gång på gång över hela taket?

Tätt är det iaf inte :D
 
  • Synliga spikar på ett papptak där skarvarna har fastspikats, indikerande en äldre eller felaktig takläggningsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Papptak med synliga spikar längs en skarv, vilket tyder på felaktig takläggningsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett papptak med synliga spikar längs skarvar mellan takpappblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte tänka mig att det någon gång varit ett vanligt utförande utan snarare hål i huvudet.
 
  • Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
Rickard.
Det var vanligt.
Det är det jag kallar "spikpapp" och det användes (av vettiga hantverkare) bara på typ ekonomibyggnader, vedskjul och garage där konsekvenserna var små och budgeten liten. Idag är lim och klister bättre än förr så då tycker man att det inte behövs synligt spik på motsvarande produkt.

Tillägg: Detta är väl i princip så nära man kommer med papp som tillverkas idag https://trebolit.se/yttertak/ytskikt/6023101-ytpapp-basic-trebolit-8x0-70-m
 
Redigerat:
  • Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kan inte tänka mig att det någon gång varit ett vanligt utförande utan snarare hål i huvudet
Rickard. Rickard. skrev:
Det var vanligt.
Det är det jag kallar "spikpapp" och det användes (av vettiga hantverkare) bara på typ ekonomibyggnader, vedskjul och garage där konsekvenserna var små och budgeten liten. Idag är lim och klister bättre än förr så då tycker man att det inte behövs synligt spik på motsvarande produkt.

Tillägg: Detta är väl i princip så nära man kommer med papp som tillverkas idag [länk]
Se där ja.
Ja det är på garaget som tur är! Upptäcktes nu när innertaket revs ner.
 
Rickard.
Har det inte gått för långt är det ett suveränt underlag för mer papp, både för 3⁰ varianten av dig själv eller ännu bättre ett skarvsvetsat av ett proffs.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Har det inte gått för långt är det ett suveränt underlag för mer papp, både för 3⁰ varianten av dig själv eller ännu bättre ett skarvsvetsat av ett proffs.
Tycker det ser ut som 3 lager papp minst nu. Har kört en sväng med tätningskitt nu där jag såg att det läckte. Petade in i skarven, knackade in spikarna och täckte sen helt med kittet. Kom ett rejält ösregn efter så det ser ut att ha funkat.
Tror jag ska ta en sväng till på resten sen
 
Rickard.
3 lager är ingenting i sammanhanget 😉

Du gör såklart som du vill men kitt är i bästa fall en tillfällig lösning och väntar man för länge så åker man på att riva bort pappen och laga råspont vilket jag tycker är fruktansvärt tråkigt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
3 lager är ingenting i sammanhanget 😉

Du gör såklart som du vill men kitt är i bästa fall en tillfällig lösning och väntar man för länge så åker man på att riva bort pappen och laga råspont vilket jag tycker är fruktansvärt tråkigt.
Ja men det lutar lite däråt ändå så småningom. Kanske slipper i år tänkte jag 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.