Försöker hitta billigast möjliga abonnemang utan att binda upp oss på något otillräckligt i 12 månader (eller mer). Nu när fibern har blivit så dyr sneglade vi på koax, eftersom vi även har uttag för det, men det blir såklart assymetriskt 600/50.

600 ner räcker gott för oss, och jag tror 50 upp också, men blir ändå lite osäker eftersom jag inte behövt ha koll tidigare.

Det känsligaste vore väl om både jag och sambon satt hemma och delade skärm i något viktigt jobbsammanhang - räcker 50 upp då, eller kan det vara gränsfall?
 
Beror väl på vad ni skickar, jag har kört zoommöten på 3G (15 ner/5 upp) det fungerar faktiskt ok.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C
F FunkishJonny skrev:
Det känsligaste vore väl om både jag och sambon satt hemma och delade skärm i något viktigt jobbsammanhang - räcker 50 upp då, eller kan det vara gränsfall?
Det räcker och blir över, många tror att videokonferens är extremt bandbreddskrävande, men så är inte fallet. Microsoft rekommenderar t.ex. 4 Mbit upp/ned för maximal prestanda i Teams:
https://learn.microsoft.com/en-us/microsoftteams/prepare-network#bandwidth-requirements
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 8 till
  • Laddar…
Jag har arbetat från Thailand och hade något i stil med 20/5 Mbit (ned/upp). Problemet var att kvällstid gick det ofta ner till ca 5/0,5 Mbit. Det fungerade okej med videosamtal, men det var rätt många år sedan och alla hade inte lika höga krav. Däremot laggade det inte till eller frös och det var relativt låg fördröjning (med tanke på avstånd till Sverige) så gränsen att det ens ska fungera skulle jag säga går vid ca 0,5 Mbit. Ca 5 Mbit bör ge riktigt bra kvalitet vid videosamtal. Hela 50 Mbit ska inte vara något problem alls. Youtube's full HD kan dra ca 10 Mbit och 50 Mbit räcker precis till deras 4k videos som exempel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi kör en del mobilt bredband i stugan, har ofta samtidiga zoom/teamsmöten. 20-30 mbit ner & upp funkar fint för två distansarbetare, dock trasslar det litet om uppladdningen sjunker under 5 mbit så det bör undvikas. Även latens och jitter är viktiga parametrar att ha koll på, har ca 30 ms latens och några ms jitter normalt sett och där är det inga problem, låga paketförluster neråt 0%.
 
Redigerat:
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Beror väl också på hur man jobbar. VPN och allt ska slussas fram och tillbaka? remote login till en server hemma som kör windows lokalt där? Teams där man öppnar ett worddokument i sharepoint och har några videosamtal?

Är det framförallt öppna en fil man sedan kör lokalt så går det väldigt lite data, även videomöten med lägre kvalitet eller bara ljud går ju att köra på hur långsam lina som helst...

Jag har skakig förbindelse inom huset till min arbetsplats - men även med några få megabit så funkar de flesta teamsmöten och det jobb jag gör i powerpoint, excel, word mm. samt ett antal verktyg som körs via browsern. (gynsamma dagar har jag 30MBit till arbetsplatsen utan kabel).

Vissa dagar sätter jag mig där jag har kabel (mitt bredband är 100/100), framförallt när jag ska presentera på ett möte med många (20-30 deltagare) och måste vara inloggad på VPN och kunna nå dokument som ligger i molnet.

50MBit skulle jag säga troligen funkar för de flesta "normala" arbetsuppgifter...
 
Jag och dottern har delat på 4G och båda tittat på TV samtidigt.
Har hänt att det laggat lite, men inte värre än att det varit ok.
Borde gå att testköra, bara att testa med ett simkort i en billig router.
 
Jag skulle säga att 60 mbit räcker gott för två. Dela skärm tar inte mycket om man delar dokument, den skickar ju bara data när det du delar ändras.

Är det garanterat 60 eller upp till 60?

Prova om du kan gå en bit bort, där du har sämre Wi-Fi täckning, kör bredbandskollen tills du hittar en plats med 30 mbit upp eller mindre och prova jobba där.

Edit: Stavning.
 
  • Gilla
Frestr74
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Nu när fibern har blivit så dyr sneglade vi på koax, eftersom vi även har uttag för det,
Lite nyfiken på vilken leverantör som erbjuder den lösningen?
 
C
P perlundstrom skrev:
Youtube's full HD kan dra ca 10 Mbit och 50 Mbit räcker precis till deras 4k videos som exempel.
Formellt sett klarar man sig till och med med betydligt mindre än så:
Tabell som visar rekommenderad bandbredd för olika videoupplösningar från 4K UHD till SD 360p.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://support.google.com/youtube/answer/78358?hl=en

Men det är ju inte säkert att man får utlovad bandbredd + att man kanske vill kunna göra annat samtidigt.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
50 upp kommer att räcka gott och väl för er.
Den absolut enda risken kan väl vara att du pratade om coax och historiskt har det väl varit lite si och så med bandbredden i samband med hög belastning, men gissningsvis så infaller den inte under arbetstid, dessutom så har de nog blivit avlastade av storförbrukare som gått över till fiber.

Latensen är ofta viktigare än bandbredden vid videokonferens etc. och där hamnar ni troligtvis mellan 4G och fiber.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
50 duger gott. Problemet är om man är flera som delar samma länk, 100 ned räckte inte under covid för oss med fyra hemma, men det fungerar bra nu.
 
F FunkishJonny skrev:
Försöker hitta billigast möjliga abonnemang utan att binda upp oss på något otillräckligt i 12 månader (eller mer). Nu när fibern har blivit så dyr sneglade vi på koax, eftersom vi även har uttag för det, men det blir såklart assymetriskt 600/50.

600 ner räcker gott för oss, och jag tror 50 upp också, men blir ändå lite osäker eftersom jag inte behövt ha koll tidigare.

Det känsligaste vore väl om både jag och sambon satt hemma och delade skärm i något viktigt jobbsammanhang - räcker 50 upp då, eller kan det vara gränsfall?
Det borde funka bra, om det är en "äkta" upphastighet.
I värsta fall får väl ngn av er koppla upp er på mobilen om det lagagr tillfälligt ?
 
F FunkishJonny skrev:
Försöker hitta billigast möjliga abonnemang utan att binda upp oss på något otillräckligt i 12 månader (eller mer). Nu när fibern har blivit så dyr sneglade vi på koax, eftersom vi även har uttag för det, men det blir såklart assymetriskt 600/50.

600 ner räcker gott för oss, och jag tror 50 upp också, men blir ändå lite osäker eftersom jag inte behövt ha koll tidigare.

Det känsligaste vore väl om både jag och sambon satt hemma och delade skärm i något viktigt jobbsammanhang - räcker 50 upp då, eller kan det vara gränsfall?
Vi kör Telia 5g, två hemjobbare dagligen teamsmöten med video (ofta samtidigt), funkar oklanderligt.
 
F FunkishJonny skrev:
Försöker hitta billigast möjliga abonnemang utan att binda upp oss på något otillräckligt i 12 månader (eller mer). Nu när fibern har blivit så dyr sneglade vi på koax, eftersom vi även har uttag för det, men det blir såklart assymetriskt 600/50.

600 ner räcker gott för oss, och jag tror 50 upp också, men blir ändå lite osäker eftersom jag inte behövt ha koll tidigare.

Det känsligaste vore väl om både jag och sambon satt hemma och delade skärm i något viktigt jobbsammanhang - räcker 50 upp då, eller kan det vara gränsfall?
Svaret på din fråga. Det kommer duga gott o väl.

Bor ni i ett område med bra 5G mottagning från t.ex. Telenor så kan ni ju teckna ett obegränsat huvudabonnemang för en av era telefoner och sedan ett andra nummer kopplas till detta för en mindre kostnad och ett extra surf data-sim kort till en 5G router. Ni lär nog klara er då också och kanske sänka era totala kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.