Hej
Ska ersätta befintlig krypgrund med platta och golvvärme. I andra trådar står det klart att lösningen ska vara
Cellplast (S80? eller S100?)
Golvvärme
Armering
Betong (8-10 cm).

Det är 50 kvm som ska gjutas.

En fråga när det gäller avjämningen vid gjutning är dock på sin plats. Hur gör jag för att kunna dra av och få en fin och plan gjutning? Ska jag använda skenor? I så fall hur ska jag fästa dem för att vara säker på att de ligger i våg? Kan skenorna lämnas kvar i plattan.

Någon som gjort detta praktiskt och har några bra tips?
 
Man kan göra på lite olika sätt! Jag har själv grävt ur och gjutit nytt, fiberduk-tvättad makadam (ca 20 cm) -cellplast S100 (tre lager 70 mm total 210 mm), armering, golvvärmerör som jag najade fast med plastbuntband, betong K30 halvflyt. Jag använde en rotationslaser vid gjutningen som du kan hyra om du inte har tillgång till en sådan.

Glöm ej heller att om du skall ha nya tappvattenrör (rör i rör) så kan du dra dessa i makadamen (kallvatten) samt i cellplasten (varmvatten). Även el kan man dra och naja fast i armeringen och glöm ej eventuella nya avloppsrör.

Du behöver inte använda laser vid gjutning men jag gjorde så och fick ett bra resultat.

Du får säkert fler tips av andra i denna tråden!
 
Hade du inga skenor eller liknande för att markera nivån? Vad använde du för att jämna av?
 
han använde en rotationslaser och en laserplatta för att väga av under gjutningen. Alla betongare använder detta idag, det är det enklaste sättet att få det plant.
Man lägger strängar på 1,5-2m, väger av, drar med sig och fortsätter så tills golvet ´är lagt.
 
Nej inga skenor utan man gjuter precis som Daveo beskriver. Du justerar in mottagaren (laserplattan) precis på den färdiga höjd du vill ha, gjuter ett par tre meter åt gången, flyttar laserplattan (väger av) efterhand du gjuter och vibrerar och använder en sloda för att jämna ut det sista. Jag hade dörren i mitten av huset så jag började längst in och drog mig mot dörren, började sedan i andra ändan och avslutade vid dörren. Använde mig av en bil med betongpump och vi gjöt 15 kubik på en dryg timme med fyra man plus pumpbilsoperatören
 
Kollade upp lite och här i Umeå finns det planlaser med mottagare och platta för betong att hyra, Det och en sloda så har jag allt som behövs om jag förstår er rätt. Men för att det ska funka måste väl betongen vara rätt tunn och flyta ut en hel del själv?
 
Du ska ha en vibb ochså, den komprimerar betongen och får den att flyta ut.
 
Smygsurfar på din tråd anasume, står inför samma projekt, ca 50 m2 även i mitt fall. Har du någon uppfattning om ungefärlig kostnad? Bekanta skakar på huvudet när jag berättar om projektet, tycker det verkar sååå tråkigt vilket det kanske kommer bli också.. Har du något problem med grunden i nuläget, mer än att det kanske blir lite kallt om fötterna vintertid? I mitt fall är detta skäl nog, vågar knappt tänka på hur mycket värme det plankgolvet försummar.. På sistone har jag dessutom blivit besatt av tanken att det inte ska finnas organiskt material i grunden.. Jag har bekanta som gjort ingreppet med mycket lyckat resultat, detta stärker mig..
 
vi gjöt igen våran gamla torpargrund i sommras vi fick fylla c:a 33m2 fyllnadsand o sedan la vi 40 cm isolering + golvärmeslang o 10 cm betong o det känns riktigt bra i efterhand...mycket jobb vart det men det har varit värt varenda timma..:) tror hela kalaset gick på c:a 35000:- ink betongbilen o mycket bra kontakter..lycka till!!
 
  • Gilla
Jollemannen13
  • Laddar…
Samma sak här faktiskt. Rivit ut ca 90 m2 golv, gräver...mycket...ännu mer... Grannarna undrar om man är frisk. Hur gör ni in till grundmuren (lavad sådan då) , ni som inte har träsyll?! Leca? Skum? Cellplastkulor? Tomma ölburkar?
 
Snackar i runda tal 1000 kr/m2, måhända med putteb´s kontakter, men ändå, låter som rena reapriset :) Men Putte, gjorde du då allt själv utom att blanda betongen? Hur mycket behövde du gräva ut?
 
Jag har gjort hela plattan själv (125 m2=15 m3 betong) inklusive VA, viss el, golvvärme, isolering och makadam samt pumpbil till betongen för runt 60 000:- inklusive markarbeten och allt.

Jag grävde ut ca 80 kubik och kärrade ut genom dörrhålet. Grundstensmuren i gråsten sprängde jag raka kanter invändigt med snigeldynamit för att undvika köldbryggor i konstruktionen.

Ett jäkla jobb, men jag är också mycket nöjd!
 
som tur så behövde jag inte gräva ut något..utan endast fylla o jag gjorde allt arbet med hjälp vänner själv o det golvet var c:a 65 m2 fyllnadsanden tog slut o därför vart det 40 cm isolering i stället för 30cm..

jag kollad lite papper igår o fyllnadssanden tillkome på dom 35000:- för dom har jag inte fått betala ännu

vi gjorde allt själv o bara tivning borforsling av gammal golv o väggar tog ett par veckor..:) fyllningen av grunden gjordes med hjälp av en hemmabyggd ränna genom fönstret o en 5tons grävmaskin på utsidan+ 5-6 gubbar på insidan som skottar ut sanden o paddar mellan varven..det tog en lörda o söndag förmiddag

lägga isolering tog väl en vecka på kvällen efter jobbet o då jobbade vi inte så hårt:) efter det så vart det dags för golvärmeslangen o den la jag med skenor som trycks i isoleringen det tog en dag o då la jag det helt själv o sedan ett par kvällar för att lägga armeringen o naja fast skiten..

sedan var det bara att vänta in betongbilen o ha ett par gubba redo..en granne åt oss gjorde själva gjutningen o vi var bara med o skottade betongen vi kunde bara få in rännan i två förnster så det vart till o skotta ut en del..men efter en timmas skottande så var det klart ....sedan är det bara att vänta några månader på att det ska torka upp så att man kan börja med innergolven

har en massa bilder men har inte lyckats lägga upp några ännu men jag ska göra ett nyt försök i helgen
jobbar man som en galning så kan det gå rätt fort men vi tog hela sommaren på oss för att kunna vara ledig o hålla på med andra grejer också...
 
Vi har inga problem med grunden idag, men i och med att vi renoverar kök och vardagsrum så känns det rätt att ordna med uppvärmningen (golvvärme) m.m.

Ser att ni fyllt upp med sand. Tycker det låter bra. I mitt fall står huset på sand så jag behöver sannolikt inte gräva ut så mycket hoppas jag. Hursomhelst känns det ju dumt att gräva ut sand och in med makadam eller liknande.

Ska jag ha någon markduk mellan sanden och cellplasten?

Ser att du lagt 40 cm cellplast, visst är det lite extra mycket? 30 cm borde väl räcka. Använde du S80 eller S100 kvalitet och hittade du den till rätt pris någonstans?

Använde du också enbart laser vid gjutningen?

Min kalkyl säger just nu
14000 cellplast (S100)
13000 5m3 betong och pumpbil
7000 golvvärmeslang/kopplingar

Egen arbetskraft :)
 
Hyra av vibb, laser, sloda. Köp av skurbräda och slipsvärd, kan nog gå på 2 tusen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.