Hej ska koppla en ny matning in i ett styrskåp som ska mata en övervakningsenhet, då jag sällan håller på med styr så undrar jag vart jag kopplar in mig i skåpet?
På en egen säkring antar ja? Eller på plint?
Ser även att det finns en jord skena men ingen noll skena, vart går då nollan in?
Hoppas ni förstår vad jag menar
 
  • Interiör av ett öppet styrskåp med kablar, säkringar och anslutningsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders Liljegård skrev:
Hej ska koppla en ny matning in i ett styrskåp som ska mata en övervakningsenhet, då jag sällan håller på med styr så undrar jag vart jag kopplar in mig i skåpet?
På en egen säkring antar ja? Eller på plint?
Ser även att det finns en jord skena men ingen noll skena, vart går då nollan in?
Hoppas ni förstår vad jag menar
Ska du med en matning från styrskåpet till en övervakningsenhet? I så fall ;
1. Lägger du fas och nolla på nya plintar efter befintliga kraftkablar. Jord till jordskena.
2. Märker ledningarna för fas och nolla med plintnummer. Ovan och undersida. Ovan sida helst även kabelnummer på första ledaren.
3. Drar nolla från plint till nollskenan placerad längst till vänster. En blå fördelningsplint. Fas drar du till en ny eller befintlig säkring där säkringarna sitter.

Kommer matningen utifrån krävs lite andra åtgärder.
 
Antar att det inte är en vanlig Svensson-villa du befinner dig i?
Du kommer inte att få några bra tips om du inte presenterar närmare vad det är för pryl du tänker installera och vad den t.ex. kräver för spänning m.m.
Samt ett kretsschema, annars blir det bara ännu mer gissningar, det går liksom inte bara att koppla in sig lite slumpmässigt sådär bara, t.ex. finns oftast flera olika spänningar och strömarter i ett apparatskåp.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.