Hej!
Känner mig relativt ny på det här att anlägga eller fixa en gräsmatta och hade behövt lite svar på mina funderingar.

På min tomt har det varit massa hål ojämnheter i gräsmattan. Jag tänkte jag skulle jämna till det samt fylla ut ett hörn i trädgården som tidigare bara var skog.
Jag beställde ett tipplass med gräsmattejord till det här. Jag har kärrat ut allt och jämnat ut hålen, det har varit sol och varmt. Jag fick ut allt tillsammans med gräsfrö just innan det kom två dagar regn. Nu när det regnat så har det kommit fram massa grus.

Min fråga är hur mycket grus kan man förvänta sig från gräsmattejord?
 
  • Ujämn gräsmatta med spridda tuvor av gräs och framträdande grus och sten efter regn, med en vattenslang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med nytt gräsfrö, utjämnad jord och framträdande grus efter regnväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämnheter och utspridda gruspartiklar, samt en trädgårdsslang med spridarmunstycke på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickardbb Rickardbb skrev:
Hej!
Känner mig relativt ny på det här att anlägga eller fixa en gräsmatta och hade behövt lite svar på mina funderingar.

På min tomt har det varit massa hål ojämnheter i gräsmattan. Jag tänkte jag skulle jämna till det samt fylla ut ett hörn i trädgården som tidigare bara var skog.
Jag beställde ett tipplass med gräsmattejord till det här. Jag har kärrat ut allt och jämnat ut hålen, det har varit sol och varmt. Jag fick ut allt tillsammans med gräsfrö just innan det kom två dagar regn. Nu när det regnat så har det kommit fram massa grus.

Min fråga är hur mycket grus kan man förvänta sig från gräsmattejord?
Sand - ja.
Men grus (>säg 8mm) - borde vara väldigt väldigt lite: Men det har inte kommit upp underifrån då när man lade ut/krattade ut jorden ?
 
wildeside
Tyvärr så är gräsmattejord allt som oftast inte sållat så noggrant. Men som tur är så kommer gräset att växa över småstenen och det blir en bra gräsmatta efter ett tag, bara man får gräset att ta sig och få fart.
 
Tycker det ser ut som det brukar med den typen av jord, lite sten får man plocka.
 
Har aldrig fått så där stora stenar i grönytejord, någon enstaka "sandningsgrus" i storlek 4mm kan jag ha fått men inte i storleksordningen 16mm+ som dina ser ut o vara.

Värst var när jag fick ett kontaminerat lass med sand till toppdress, det fick dom skotta av släpet och bjuda hela kalaset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sand - ja.
Men grus (>säg 8mm) - borde vara väldigt väldigt lite: Men det har inte kommit upp underifrån då när man lade ut/krattade ut jorden
Nä det är likadant överallt.
 
wildeside wildeside skrev:
Tyvärr så är gräsmattejord allt som oftast inte sållat så noggrant. Men som tur är så kommer gräset att växa över småstenen och det blir en bra gräsmatta efter ett tag, bara man får gräset att ta sig och få fart.
Okej hur mycket grus kan man förvänta sig?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker det ser ut som det brukar med den typen av jord, lite sten får man plocka.
Okej hur mycket kan man behöva plocka?
Rickardbb Rickardbb skrev:
Hej!
Känner mig relativt ny på det här att anlägga eller fixa en gräsmatta och hade behövt lite svar på mina funderingar.

På min tomt har det varit massa hål ojämnheter i gräsmattan. Jag tänkte jag skulle jämna till det samt fylla ut ett hörn i trädgården som tidigare bara var skog.
Jag beställde ett tipplass med gräsmattejord till det här. Jag har kärrat ut allt och jämnat ut hålen, det har varit sol och varmt. Jag fick ut allt tillsammans med gräsfrö just innan det kom två dagar regn. Nu när det regnat så har det kommit fram massa grus.

Min fråga är hur mycket grus kan man förvänta sig från gräsmattejord?
Närbild av en trädgårdsmark med gräs, ogräs och stenar vid en person i sandal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
När jag gjort gräsmatta de gångerna så har pojken fått kört atv eller gräsklippar traktorn med en upp och ned vänd pall bakom runt runt. Sen har vi kratta massa Sten i högar medans han kört runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.