A
Hur går det?
 
Johan1975z skrev:
Hur går det?
Har lagt bollen o knät på trävaruhandlarn.. och han tyckte precis som jag att det där är inte ok.. han har tre portar själv från samma leverantör utan det problemet så jag hoppas dom kommer ut och löser problemet..
 
Hej,

Har själv installerat en Teckentrup port med exakt samma problem. Hur löste du läckaget till slut?
 
  • Vattenläckage på betonggolv vid öppen garageport med synliga byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagegolv med vattenläckage vid stängd port, sopkvast och dunk till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag fick lägga en kilfirmad list på golvet som porten landar på, sen har jag även tätat/fogat i botten på varje skena så att den blir som en tät skål med en öppning utåt så att vattnet rinner ut igen. Svårt att förklara men bifogar några bilder, lite smutsigt på korten men hoppas du ser principen. Det läcker fortfarande in litegrann om vinden ligger på mot portarna när det regnar men inte så mycket som det gjorde utan listerna då hade jag sjöar i garaget. Det va en tekniker från Teckentrup ute å kollade han hade även med en bit list och lite snabblim men jag valde att lösa det själv..
Tycker det är dåligt med tanke på att portarna är rätt dyra, egentligen är ju problemet att gummilisten i botten är för smal och inte tätar mot den yttre listen. Har sett att många andra fabrikat har en bredare list som tätar bättre.
 
  • Kilformad list vid garageportöppning på betonggolv, tätad skena och smuts, utomhus grus synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerbild på en kilformad list lagd som tätning vid garageportskenans botten med synliga spår av smuts och fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig kilformad list vid garageportens botten med tätad skena, visar vattentätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adis86
  • Laddar…
Boman37 Boman37 skrev:
Hej!
Jag fick lägga en kilfirmad list på golvet som porten landar på, sen har jag även tätat/fogat i botten på varje skena så att den blir som en tät skål med en öppning utåt så att vattnet rinner ut igen. Svårt att förklara men bifogar några bilder, lite smutsigt på korten men hoppas du ser principen. Det läcker fortfarande in litegrann om vinden ligger på mot portarna när det regnar men inte så mycket som det gjorde utan listerna då hade jag sjöar i garaget. Det va en tekniker från Teckentrup ute å kollade han hade även med en bit list och lite snabblim men jag valde att lösa det själv..
Tycker det är dåligt med tanke på att portarna är rätt dyra, egentligen är ju problemet att gummilisten i botten är för smal och inte tätar mot den yttre listen. Har sett att många andra fabrikat har en bredare list som tätar bättre.
Stort tack för hjälpen. Teckentrup tekniker kommer på Måndag för att se hur man kan lösa läckaget. Kommer att visa hur du har löst problemet.
 
Jag har ett annat märke på garageport, men fick samma problem. Två åtgärder löste problemet.

1. Ett brett fönsterbleck bockades till och sattes i överkant av porten för skydd mot regn. Men om det behövs, beror ju i sin tur på om det finns takfot eller ej.

2. Sedan gjöt jag en tröskel i betong ca 1cm hög och 10cm bred, som porten kommer ner på.
 
  • Brett fönsterbleck monterat i överkant av en garageport för skydd mot regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbleck monterat över garageportsöverkant för skydd mot regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adis86
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.