när det ändå snackas hemmabyggda elverk, bifogat visar vad jag sysslat med i sommar, en gräsklipparmotor remdriver en bilgenerator, ut fås ca 14VDC som är tänkt att kopplas till en inverter - 230VAC 600W. Regleringen är klipparmotorns mekaniska, men skall för skojs skull bytas ut till modellservoreglering.. Funkar utmärkt, men väsnas förskräckligt..
 
  • IMG_0662.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
voodoo skrev:
när det ändå snackas hemmabyggda elverk, bifogat visar vad jag sysslat med i sommar, en gräsklipparmotor remdriver en bilgenerator, ut fås ca 14VDC som är tänkt att kopplas till en inverter - 230VAC 600W. Regleringen är klipparmotorns mekaniska, men skall för skojs skull bytas ut till modellservoreglering.. Funkar utmärkt, men väsnas förskräckligt..
tänk på att en bilgenerator är en 3-fas vxleströms generator som lämnar 13v mellan faserna och 7v fas till nolla om den är Y-kopplad, så det man ska skaffa är 3st transformatorer tänkta att omvandla 230v till 13v och köra dom baklänges, man deltakopplar dom mot bilgeneratorn och på sekundärsidan så kör man stjärnkoppling, man får då ut 3-fas med spänningen 400/230v
MEN detta har jag själv inte provat ock kan bara anta att transformatorernas magnetmättnad uppnås snabbt och att dom kommer bli mycket varma pga den låga resistansen i 13v-spolen.
 
Jo att det är en trefasgenerator fick man klart för sig när jag plockade isär den för att se hur den fungerade.. Men detdär med trefastransformator har jag inte tänkt på, för det är en bra ide, varför gå omvägar via likriktning å sen växelriktning igen, för att ändå bara få enfas? Sen kommer jag förmodligen aldrig skaffa en dyr inverter då detta bygget varit i stort sett gratis. Som kuriosa kan nämnas att delar hämtats från biltemas rullstöd, motorn är en renoverad gammal som farsan inte ville ha, chassieplåtar kommer från video, mikrovågsugn, generatorn från en skrotbil m.m, man tager vad man haver!
 
Tänk även på att du kanske måste ha en viss frekvens på spänningen beroende på vad du ska använda strömmen till.
 
Ja, det är ju isåfall tanken att t ex strömtransformatorer etc känner frekvensen och ett modellservo som reglerar motorvarvtalet därefter. Fast det är inte säkert det fungerar om generatorfrekvensen ligger för långt ifrån 50Hz, och motorn har ju inte så stora marginaler innan den blir ineffektiv(are). Man kan ju oxå använda sin trefastrafo till bilgeneratorn och sen dona ihop nån slags sexpulskoppling med dioder för att få tex 200V DC... till nåt..?!
 
Att bygga ett eget elverk är inte så svårt egentligen.
Det finns billiga bra generatorer enfas/trefas som sköter spänningsregleringen själv, bara frekvensen ligger på 50 Hz/1500 rpm.
Problemet brukar vara att få varvtalsregleringen på motorn att lira.
Ett trick är att ta en för stor motor som orkar vid belastning.
Annat sätt är ställa in varvet på 1500 varv/50 Hz och sedan reglera varvet vid olika laster.
Man behöver inte ligga exakt på 50Hz, man kan variera lite mellan 48-52 utan störe problem.
Spänningen varierar inte nämvärt vid så små frekvensvariationer.
Sedan beror det ju på vad man ska ha det till.
Bara som reserv vid elavbrott, eller ha som kontinuerlig drift för datorer m.m.
Har jobbat en hel del med elverk/ reservkraft.

P
 
för några månader sen fick jag ett trasigt traktordrivet elverk på 24kW av en bonde, troligtvis är det bara nåt i styrlådan som är bränt, har inte hunnit kolla på det än, det ska nog mycket till innan lindningarna i en sån generator ger sig.
sen har jag en volvo D24 motor liggande, en 6-cyl sugdiesel på 82hk, lär ju räcka och bli över, och dieslar har ju fördelen att de har centrifugalregulator i pumpen som klarar att reglera rätt stabilt och kan kompensera för större belastningar, så det är ju bara att låsa den på 1500varv.
lär dock väsnas en del om jag inte bygger in det i nån låda..
 
kör en vanlig trefamotor med lite övervar, magnetisera och den ger ut spänning!
 
Men pellefant, en asynkronmotor som generator i ett reservelverk är inte stabil, en liten överlast så lägger den av och måste stannas, magnetiseras och startas igen. Asynkronmotorn som generator är ingen praktisk lösning. Börja med en synkrongenerator (varför tror du alla elverk använder synkronare då dessa är dyrare???)

Att köra en asynkron mot ett starkt nät är en annan sak.

Protte
 
Elverket kanske är fixat nu? Tråden är ju från 2006 :)
 
jag vet då iaf ett vattenkraftverk här i närheten som har vanliga elmototrer....
det finns väl överlastskydd?
 
pellefant skrev:
jag vet då iaf ett vattenkraftverk här i närheten som har vanliga elmototrer....
det finns väl överlastskydd?
Att köra en asynkron mot ett starkt elnät fungerar men som reservelverk så är det instabilt. Det finns kopplingar med kondensatorer och likström för magnetiseringen och det finns dokumenterat på en norsk video på nätet men det är inte bara att dra i snöret och använda elverktyg som man förväntar sig att elverk ska fungera.

Har man ett fungerande elnät så sköter det om magnetiseringen av rotorn alldeles automatiskt, fungerar jättebra även om en synkrongenerator troligen hade haft en bättre verkningsgrad.

Protte
 
ocg hur magnetserar man en asynkron då? har de inte kortsluten rotorlindning, finns väl inga släpringar och magnetiseringslindning i en vanlig elmotor typ som man köper på jula..
jag får erkänna att jag inte läst på allt för mycket om elmotorer..
jag tror att synkronmotorn s varvtal följer nätfrekvensen som namnet antyder, men helt säker är jag inte..
 
Enklaste sättet att använda en asynkronmotor som generator, är ju att koppla den direkt till nätet, och så fort man börjar snurra den över det synkrona varvtalet så börjar den generera effekt åt andra hållet. Jämför med en frekvensdrift som går i 4-kvadrantdrift med en asynkronmotor, när man ska retardera snabbt med mycket massa måste man ha bromsmotstånd som tar hand om energin som går åt andra hållet alternativt använder man frekvensomv. som kan skicka tillbaka energin på nätet istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.