Hej,

Jag har ärvt en liten målad pool från våra förra ägare.

Den är 3 x 3 meter och 1,2 meter hög.

Den är målad med plastfärg som spruckit rejält, och jag fick offert på 30 000kr för att åtgärda det (genom slipning och målning).

Hur skulle ni slipa det och med vad (novis) om ni gjorde det själva?

Det behöver inte göras 100% perfekt då vi ändå planerar att göra om det inom 3-5 år och den endast kommer nyttjas av barnen.
 
  • Tom pool på 3 x 3 meter med sprucken plastfärg och löv på botten omgiven av stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken och avflagande plastfärg i en tom pool med löv, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ändå ska göra om poolen helt inom en snar framtid så är det kanske lämpligare att köpa en ovanmarkspool att ha under tiden. Kanske går det att hitta någon som går att ställa i den befintliga poolen.

Jag gissar att det är gelcoat och topcoat som har spruckit i den gamla poolen (jag kan inte bedöma från bilderna vad det är för färg). Gelcoat är en härdplast som är baserad på polyester med färgtillsats (eller någon bättre kvalité av härdplast). Gelcoat i olika färger kan man köpa i butiker som säljer båttillbehör t ex Erlandssons brygga och SeaSea. För att renovera den spruckna poolen kan det gå åt ett eller två lager gelcoat och ett ytlager av topcoat. Topcoat betyder gelcoat med tillsats av vax som krävs för att plasten ska härda mot luft.

Innan man bestämmer att lägga ny plast så vill man förstå varför den gamla plasten sprack. Det kan t ex bero på att underlaget rör sig eller att plasten har tagit upp lite vatten som fryst och spräckt plasten.

Slipa gör man med en riktigt bra slipmaskin t ex Festool Rotex 150 med tillhörande dammsugare. Några hävdar att Bosch har en liknande maskin som är mer prisvärd men den har jag aldrig provat. Jag har haft min Rotex sedan 2008 och den fungerar lika bra fortfarande.

Edit: om du ska köpa slipmaskin så behöver du först undersöka om det finns passande slippapper som klarar plast. Festool har ett papper som heter Safir P24 (kornstorlek 24) som fungerar bra på plast. Bosch var det klent med när deras GEX kom, hur det ser ut idag har jag ingen koll på. Med dammsugare håller ett papper Safir P24 1-2 timmar för mig. Att slipa plast utan dammsugare och rätt papper kan man glömma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.