I juni talade jag och min mamma med en försäljare av timmerhus. Vi ville veta vad hans hus skulle kosta. Han började genast prata om när han kunde leverera och att han kunde komma med pakethus på två hus. Vi var noga med att påpeka att om vi beviljades bygglov kunde vi vara intresserade av ett litet hus, inte två.
Han postade ett avtal och ritningar. Vi har inte skrivit på något och inte startat processen med bygglov. Vidare inte sagt att vi beställer ett hus.
I veckan skrev han ett brev till min mor att huset kommer levereras tidigt i höst enligt den beställning de tagit i hand på. Givetvis har de inte tagit i hand på något. Ord står mot ord. Hur går vi vidare? Vem kontaktar vi för att bestrida att vi skulle beställt ett hus? mvh Anna
 
Kan han inte visa upp ett av er undertecknat avtal behöver ni inte oroa er. Kontakta säljaren och säg att ni inte har beställt nåt hus. Går han vidare ändå och skickar räkning på huset, eller kräver han betalt för att ni avbrutit leveransen ska ni skicka ett brev till säljaren där ni skiver att ni bestrider fakturan. Vill han då ha betalt ändå, får han vända sig till inkasso, som idock nte tar emot stridiga fakturor. I så fall får han stämma er i tingsrätten. Och där måste han bevisa att ni beställt huset.
 
Det där låter ju ungefär som katalogskojarna.

Om ni kommunicerar skriftligen med säljaren så var noga med att inte ge honom något exempel på handstil, dvs skriv inte under något papper överhuvudtaget som ni skickar.

Utan skriv ex. ett brev om att ni bestrider att någon beställning gjorts, med ert namn fast utan signatur.

Sådana där typer kan mycket väl "klistra in" er signatur på ett avtal. Och det kan vara besvärligt att bevisa förfalskningen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.