C crazytok skrev:
Två musfällor?
Nja, gräsklipparen kommer att lösa ut dom
 
G golfgreen skrev:
Dom lär ju undersöka plankorna med nosen. Kan man smeta in något som känns otrevligt för dom? Typ cayennepeppar?
Det finns en spray som katter inte gillar så att man kan få dem att sluta kissa på ett specifikt ställe, kanske finns något liknande för hund? Har för mig att man även kan koka ättika med peppar och hälla ut där man inte vill ha katterna. Det skulle kanske kunna funka att smeta på plankorna?
 
H hjulia skrev:
Det finns en spray som katter inte gillar så att man kan få dem att sluta kissa på ett specifikt ställe, kanske finns något liknande för hund? Har för mig att man även kan koka ättika med peppar och hälla ut där man inte vill ha katterna. Det skulle kanske kunna funka att smeta på plankorna?
Hmm intressant. Ska koll upp det.
 
Hej, så här löste jag problemet.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Luckan ser mer rymningssäker ut med tanke på vikten.
 
Hej! Snygg lösningen. Vi håller på med samma. Men hur tusan ska vi dra begränsningskablar och guidekabel? Alla 3 kablar måste ju gå in/ut genom den luckan för att gräsklipparen ska ta sig runt hela tomten. För vi kör bara med 1 lucka. Och begrönsnigkablar måste ju ligga minst 60 cm ifrån varandra. Vår lucka är typ bara 40 cm bred. Kan mandat alla 3 kablar igenom luckan? Eller hur gjorde ni?
 
L LouiseMartin skrev:
Hej! Snygg lösningen. Vi håller på med samma. Men hur tusan ska vi dra begränsningskablar och guidekabel? Alla 3 kablar måste ju gå in/ut genom den luckan för att gräsklipparen ska ta sig runt hela tomten. För vi kör bara med 1 lucka. Och begrönsnigkablar måste ju ligga minst 60 cm ifrån varandra. Vår lucka är typ bara 40 cm bred. Kan mandat alla 3 kablar igenom luckan? Eller hur gjorde ni?
Antar att du inte kan lägga begränsningskablarna under staketet? En lösning kan ju vara att borra hål i staketet på sidorna och dra begränsningskablarna genom hålen. Men så länge begränsningskablarna ligger minst lika mycket ifrån varandra som klipparen är bred så bör det fungera.
 
Mina hundar lyckades leta sig ut genom luckan så jag fick förbättra den med ett lås. Nu känner den av en magnet på klipparen och låser upp luckan i 30 sekunder.
Designen på själva luckan är lite annorlunda nu, men principen är som i videon.

 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 2 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Mina hundar lyckades leta sig ut genom luckan så jag fick förbättra den med ett lås. Nu känner den av en magnet på klipparen och låser upp luckan i 30 sekunder.
Designen på själva luckan är lite annorlunda nu, men principen är som i videon.

[media]
Vad är det för prylar du köpt som låser?
 
G golfgreen skrev:
En sån här för själva låset: [länk]

Sen styr jag den med en ESP8266 som reagerar på en magnet på klipparen med hjälp av en: [länk]
Har det hållit för utomhusmiljö? 🤔
Skyddat det mot regn?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har det hållit för utomhusmiljö? 🤔
Skyddat det mot regn?
ESP:n har jag byggt in i en kopplingsdosa så den håller sig väderskyddad. Magnetsensorn byggde jag in i en 3D-utskriven hållare.

Jag har inte använt lösningen på ett tag nu eftersom hunden lyckades smita ändå. Men det beror på att jag gjorde en lat lösning och bara låste åt ena hållet, luckan kunde alltså öppnas fritt inåt. Hunden var inte dummare än att han kom på det...
Och i kombination med att kabeln gick av så att jag var tvungen att dra om den så sket jag helt enkelt i att klippa baksidan tillsvidare.
Men så länge som lösningen var aktiv så fungerade det bra, så regn var inga problem. Vet inte hur den skulle ha fungerat efter vintern.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.