Har en gräsmatta som inte är så vacker. Mycket mossa runt häckarna, en del kala fläckar här o var. Har gödsat hela gräsmattan i början av maj och nu är det dags att dressa och stödså. Är det bara att fördela ut gräsfrö och sedan på med ett lager dressjord (k-dress)? Eller skall man först dressa ett tunt lager, sedan gräsfrö och sedan på med ett tunt lager dress igen?

Tacksam för svar.
 
Jag tror du kan blanda dressjord och gräsfrön i en hink och sedan stödså med det. Mossa kan bekämpas med mossmedel. Kratta bort det värsta först. Mossan växer ju gärna på skuggiga delar av gräsmattan och sk-en börjar växa redan vid +4 grader på våren.
 
Blir väldigt många hinkar att blanda. Har en spridare till fröna som blir smidig till det ändamålet. Men skall man lägga ut fröna först och sen på med dress, eller köra dress->frön->dress?
 
På med dress och så sedan. Kratta ner fröna med en kratta.
 
  • Gilla
Zixten
  • Laddar…
Alltså hur gör man när man dressar?
Är det bara att fylla på med 1cm jord i svackor, eller kan man ta mer, är helt ok gräsmatta men som sagt svackor
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
O
nino nino skrev:
Alltså hur gör man när man dressar?
Är det bara att fylla på med 1cm jord i svackor, eller kan man ta mer, är helt ok gräsmatta men som sagt svackor
Det lättaste är att hälla på jord/sand och sen dra en pall bakom dig. Så jämnar den ut jorden där det behövs!
 
Det är inga stora svackor eller långa, mest gropar och lite ojämnt
Så då kan jag kanske stöd dressa dom till att börja med?
 
Jag har några 100 liter stenmjöl 0-4mm det borde jag kunna använda?
Kanske sålla ur dom största bitarna
 
Eller köpa dressjord.
 
P Peter_Ker skrev:
Eller köpa dressjord.
Ja det kan man ju också.
Fyller man på lite i taget med den, så att gräset växer genom jordlagret eller ska fylla på och så nytt? Blir ju lite krångel med roboten om man ska fylla upp
 
nino nino skrev:
Jag har några 100 liter stenmjöl 0-4mm det borde jag kunna använda?
Kanske sålla ur dom största bitarna
Har du lerjord får du något som liknar betong varje gång det torkar och det speciellt om du tar bort de större fraktionerna.
Har du sandjord så varför tillföra mer sand?

Så vad har du för jord?
 
Z
O Ossian K Olsson skrev:
Det lättaste är att hälla på jord/sand och sen dra en pall bakom dig. Så jämnar den ut jorden där det behövs!
Jag tog ett armeringnät 👍
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Har du lerjord får du något som liknar betong varje gång det torkar och det speciellt om du tar bort de större fraktionerna.
Har du sandjord så varför tillföra mer sand?

Så vad har du för jord?
Inte en aning, äldre fd industri där det var i det närmaste en äng eller ogräs ska man väl kalla det... Inte skött på säkert 20år

Har fyllt upp med gamla tegelpannor, sten, tegelsten osv sen ett lager på 10-15cm matjord av nåt slag.
Gräset verkar trivas även om det är 25m södervägg så det blir riktigt varmt när solen skiner.
Lite gult då kortet är taget för nån vecka sen och det inte kommit regn på länge

En gräsmatta med en picknickbänk i förgrunden, omgärdad av en gul byggnad med förråd och vita bostadshus i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite husvagnar där ibland så det är väl därför det blivit ojämnt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.