Maalox
Jag börjar nu runda av vinterns/vårens stora projekt. Älskar att bygga och fixa, terapi, men när man inser hur mycket tid man lägger ner så är det helt klart så att en del av en frågar: är det värt det?

Önskar hjälp med att estimera vad jag sparat i kronor jämfört med om vi skulle tagit in hjälp. Mest för skojs skull (jag kommer fortsätta ta mig an sådant jag hanterar).

Bara arbetsinsats, allt material exkluderat.

Förutsättningar:
-Göteborg
-Trång gata / tomt (svårt med större maskiner, container ej möjligt)

Moment:
-Rivning/bortforsling av 40kvm altan
-Spräckning/bortforsling 4kbm berg/sten
-”Fixa till” underlaget: bort med jord/rötter
-Återfyllnad/utjämning: 4kbm makadam
-Gjuta armerad sula till 15m stödmur (15x40cm)
-Murning av 2 lager leca
-Putsning av mur + målning
-Tillsättning av 6kbm planteringsjord
-Plantering av 15m färdig häck
-Bygga 40kvm altan (gjutning av plintar, ”komplicerad” layout med många vinklar, 2x trappor)

Vad hade det kostat mig att anlita hjälp för detta, givet ovan förutsättningar? Allt material exkluderat, men eventuell deponiavgift som uppkommer vid professionell hjälp inkluderat. Året är 2024.
 
C
Skall inte ge mig på att försöka estimera dessa arbeten, men om frågeställningen är om det är värt det ekonomiskt att ta tjänstledigt och göra något själv istället för att hyra in en hantverkare skulle jag vilja påstå att svaret oftast är ja. Givet att man har drivet och en rimlig nivå av handlag.

Grovt förenklat, om man ignorerar t.ex. ROT-avdrag:
Säg att en hantverkare tar 500 kr/tim + moms = 625 kr/tim.
120 arbetstimmar på en månad = 75 000 kr/mån
Säg att du är hälften så snabb som en yrkesman = 37 500 kr/mån
Säg att du betalar 30% skatt = ca. 53 500 kr/mån före skatt

Tjänar du mindre än så lönar det sig ekonomiskt att ta tjänstledigt och göra jobbet själv.
Sen är ju kruxet att man måste ha mat på bordet också, så klart...

Ganska absurt egentligen...
 
  • Gilla
bjorsi och 4 till
  • Laddar…
Ibland kan det vara mer värt att jobba extra på sitt egna jobb än att ta tjänstledigt för att jobba hemma med sådant man kanske inte kan.

Jag kan inte göra en uppskattning på det jobbet du har gjort.
 
Maalox Maalox skrev:
Jag börjar nu runda av vinterns/vårens stora projekt. Älskar att bygga och fixa, terapi, men när man inser hur mycket tid man lägger ner så är det helt klart så att en del av en frågar: är det värt det?

Önskar hjälp med att estimera vad jag sparat i kronor jämfört med om vi skulle tagit in hjälp. Mest för skojs skull (jag kommer fortsätta ta mig an sådant jag hanterar).

Bara arbetsinsats, allt material exkluderat.

Förutsättningar:
-Göteborg
-Trång gata / tomt (svårt med större maskiner, container ej möjligt)

Moment:
-Rivning/bortforsling av 40kvm altan
-Spräckning/bortforsling 4kbm berg/sten
-”Fixa till” underlaget: bort med jord/rötter
-Återfyllnad/utjämning: 4kbm makadam
-Gjuta armerad sula till 15m stödmur (15x40cm)
-Murning av 2 lager leca
-Putsning av mur + målning
-Tillsättning av 6kbm planteringsjord
-Plantering av 15m färdig häck
-Bygga 40kvm altan (gjutning av plintar, ”komplicerad” layout med många vinklar, 2x trappor)

Vad hade det kostat mig att anlita hjälp för detta, givet ovan förutsättningar? Allt material exkluderat, men eventuell deponiavgift som uppkommer vid professionell hjälp inkluderat. Året är 2024.
Svårt att räkna så tycker jag.
I Grunden tror jag att man ska ha ett intresse.
Om man ställer timlön mot timlön så måste man också ta med att en "glad amatör" oftast tar längre tid på sig, och använder mer material (saker som går fel osv), iaf om man inte har så mycket tidigare erfarenhet.

Att få bort en gammal altan på ca 40kvm och bygga en ny, med "tillbehör" skulla jag nog mellan tummen och pekfingret skulle ta mig ca 4-5v. (i kalendertid ett par månader då) Med reservation för 4kbm med sten - det hade jag kanske jobbat runt istället, och murning har jag bara gjort mindre jobb, så det hade lätt kunnat ta ngn extra vecka.

Så säg att proffsen skulle ta ca 700kr/h och det tar dom 2 månader a två pers: Ca 200 000 kr - dyrt, men inte osannolikt att det skulle offreras på den nivån: särkilt som det är bå¨de snickeri, grävning och bergspräckning med däri.

Men som vanligt när jag jobbar själva; om jag gör en budget så tar jag i lite och lägger sen till 50% i tid och 30% i pengar - för det slutar aldrig där man planerat :)
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.