Hej,
Jag har en Powermaster 10 som rapporterade "BATT. AVKOPPLAD" över SMS. När jag kom hem var den död (inte bara displayen alltså).
Jag har kollat strömadaptern (7.2 V) och även batteripacket är OK (4.8V).
Tips på vad jag kan kolla/göra?

Powermaster är primitiv men stabil. Jag har ganska många kringenheter så jag önskar att fortsätta med systemet några år till. Det finns säkert inbytesenheter (Protexus) men kunde man laga kretskortet slipper jag programmera upp det.

/björn
 
B Björn Carlsson skrev:
Hej,
Jag har en Powermaster 10 som rapporterade "BATT. AVKOPPLAD" över SMS. När jag kom hem var den död (inte bara displayen alltså).
Jag har kollat strömadaptern (7.2 V) och även batteripacket är OK (4.8V).
Tips på vad jag kan kolla/göra?

Powermaster är primitiv men stabil. Jag har ganska många kringenheter så jag önskar att fortsätta med systemet några år till. Det finns säkert inbytesenheter (Protexus) men kunde man laga kretskortet slipper jag programmera upp det.

/björn
Låter som DC/DC-delen gett upp, borde vara denna https://secureus.se/power-supply-trafopm10-visonic/. Det drabbade min PM 10 men eftersom man också behöver byta kommunikationsmodulen till 4G framöver också så bytte jag till IQ Panel i stället för att laga den.

Edit: det är ingen DC/DC utan AC/DC givetvis.....
 
Redigerat:
PowerSupply är fortfarande pigg och ger 7.2V ut. Backup-batteriet är fulladdat också.
Jag har nyligen bytt kommunikationsmodulen.
IQ Panel kräver abonnemang så det är uteslutet (Home Assistant löser allt annat runt i kring).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.